måndag 30 maj 2011

Så det kan gå...

Historiken till dagens inlägg började redan i torsdags då jag fick nys om att det fanns platser kvar till lördagens appellspår. Efter påtryckningar blev jag lite sugen att anmäla Rudolf men Danne tyckte inte att jag skulle göra det då jag bestämt att jag skulle tävla i höst istället. Med andra ord blev det ingen tävling för oss i lördags. På lördag em pratade jag med tävlingssekreteraren till söndagens appellspår och fick då veta att det fanns platser kvar även där. Sagt och gjort så efteranmälde jag oss men berättade inget för Danne.

Söndag morgon kom med regn. Då Rudolf hatar regn kändes de inte som någon mening för oss att tävla vilket jag också meddelade TS. 5 minuter senare ringde jag tillbaks till TS och sa att hon inte skulle stryka mig än utan att jag skulle komma till klubben och bestämma mig där. Danne var trött i ögat och sov så jag sa bara att jag tar med hundarna till klubben. Han protesterade inte utan vände sig bara om och sov vidare.

Efter att ha packat bilen begav vi oss till klubben. Efter lottningen stod det klart att vi skulle starta sist som nummer 10. Det blev 1,5 timmes väntan i klubbstugan innan det var dags för oss att åka till spårmarkerna.

Väl där la vi ut spåren i turordning (i ösregn) och inväntade sen domarna. När nr 9 startade tog jag ut Rudolf ur bilen och gick mot mitt spår. Han spårade hela vägen och verkade verkligen laddad. Tyvärr kom nr 9 in på vår spårbörjan så jag var tvungen att sela av Rudolf och sätta in honom i bilen för att sedan gå ett reservspår med ytterligare 40 minuters väntan.

När det äntligen var dags för spåret hade det slutat regna och solen sken och gav väldigt mycket värme. Rudolf skötte sig helt ok och plockade pinnarna väldigt bra, dock har han lite problem med vinklarna men vi fick betygen 8 och 8,5 vilket jag är väldigt nöjd över.

Tillbaks till klubben och lydnaden. Jag fick peppa upp honom ordentligt inför lydnaden och den gick inte jättebra, bl a nollade vi två moment. Lite tur i oturen var det låg koficient på de momenten. Efter lydnad följde budföring där Rudolf sprang väldigt bra till mottagaren. På väg därifrån startade han bra men efter ca 10 stannade han upp och nosade i gräset innan han efter någon sekund fortsatte med bra fart till mig.

Sist ut var platsliggningen där Rudolf fick ligga på kanten med en annan aussie bredvid sig. Det här var det bästa på hela dagen eftersom Rudolf låg så lugnt och fint och det resulterade i en 10. När alla poäng var hopräknade visade det sig att vi klarade en uppflyttning och dessutom hamnade vi på pallen så jag fick med mig en fin prissten hem.



Vill passa på att skicka ett grattis till vinnaren. Som ni ser är det två aussisar på prispallen.

Kram
Monica & duktiga Rudolf

2 kommentarer:

Camilla R sa...

Så roligt att det gick så bra trots ditt velande hit och dit. Du måste börja lita på att Rudolf kan mer än du tror.

STORT GRATTIS igen! Nu kan vi åka tillsammans på lägrespår tävling i sommar. Ha det så bra nu. / Kram Camilla R

carina&grabbarn sa...

SUPERGRATTIS!!! nu har ni tagit er över det stooora guppet och kommit igång riktigt tufft gjort! kram carina&grabbarna