måndag 16 maj 2011

Helgen

Här kommer en liten uppdatering om de aktiviteter vi haft i helgen.

Lördag

I lördags var det äntligen dags att spåra igen. Vi har inte gjort det på några veckor så det var verkligen dags. Vi (jag, Danne, Camilla, Micke, Håkan och Åsa) möttes på ett ställe som jag inte vet vad det heter (men jag hittar dit, kors i taket) och började med att bestämma vem som skulle gå spår åt vem.

Jag fick gå ett spår åt Orkan och Camilla gick ett åt Tiffy också gick Danne ett åt Rudolf. Då jag gärna ville följa med i Orkans spår så började jag med Tiffys spår. Hon spårade bra och hade inte lika mycket slag som hon brukar ha. Vid apporterna/föremålen stannade hon upp bra så att jag hann med. Lite fusk var det försås eftersom Camilla satt klädnypor där apporterna var men det är ju suveränt att kunna vara med och peppa så att hon i framtiden plockar upp dem och kommer in med dem. Idag plockar hon oftast upp dem men släpper dem lika fort igen. Kanske det vore bättre att lära henne att sätta sig, några kommentarer / synpunkter?

Följde sen med i Orkans spår och där går det i 190 knyck, lite annat än Tiffys tempo. Han spårar bra men har ännu inte så mycket intresse för pinnarna tyvärr.

Sist men inte minst så var det Rudolfs tur att spåra. Han spårade väldigt bra och noggrant och kom in med de första två föremålen. När han hittat det andra föremålet gick han på spåret bra igen men sedan tappade han bort sig så jag var tvungen att ringa Danne och fråga hur han gått. Efter lite strul kom vi allafall fram till slutet och kattmaten.

Efter spåren var det snabbt hem och duscha för att sen bege sig till min kusin som bor på Färingsö. Vi hade några trevliga timmar där innan vi åkte vidare till en kompis som bor i närheten. Det gäller ju att passa på när man på "den andra sidan stan".

Vi kom hem lagomt för att titta på melodifestivalen, äta popcon och dricka rosé.

Söndag

Jag började söndagen med att äntligen sätta potatisen. Vi har köpt en extra tidig sort så vi hoppas på färsk potatis till midsommar. När potatisen var satt hade Danne och hundarna vaknat så då åt vi frukost och sen blev det lite träning hemmavid.

Vid 14.30 var det dags för mig och Tiffy att åka till Veddesta för den andra gången av "prova-på räddning". Då jag sett att det ev. kunde komma någon droppe regn tog jag med mig regnjackan och oj vilken tur det var. Under ca 1 timme öste regnet ner så jag var alldeles dyblöt ända upp på låren men överkroppen var torr tack vare jackan.

Träningen igår var tre olika stationer. Vi började på "miljö-stationen" där hundarna och vi fick gå över olika material och saker. Tiffy tycker det är lite läskigt med vissa saker. Igår var det lastpallar som var läskiga och även en galler spiraltrappa. När hon fått gå några gånger på lastpallarna var det inga problem sen men sprialtrappan hann vi inte gå så mycket i tyvärr. Måste nog försöka hitta någon bra gallertrappa att träna i.

På den andra stationen fick vi prova på koppel sök. En figurant fick gömma sig i tex en kontainer och så går man förbi med hunden som då förhoppningsvis känner av människan och går dit. För Tiffy gick det ganska bra men hon hade lite svårt att ta sig in till figuranten då hon inte förstod att hon kunde ställa sig på bakbenen.

Den sista stationen vi var på var en vindstig. Där fick vi lägga oss på marken bakom en betonggrej och hunden gick på en "stig" ca 10 meter därifrån. När vi såg att hunden fått upp vittring släppte vi kopplet och hunden sprang till figuranten. Det gick bra och Tiffy kände det alla tre gångerna vi gjorde.

Då hon inte har så jättestort föremålsintresse var det skinkost på tub som var belöningen men jag ska verkligen jobba på att hitta något som hon är mer intresserad av då det är mycket lättare att belöna med en leksak.

Hemma hade Gibson fått en cykeltur och Rudolf en prommenad så även de var nöjda med att bara ligga och mysa resten av kvällen.

Kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa om er träning.
På fredag är det bio Tjohoooo 3D ska bli så kul.
Ha en bra arbetsvecka
Kram Anette

Anonym sa...

Hallo där,
Jag har faktiskt också funderat på att ev. få Orkan att lägga sig vid pinnarna i spåret... Ska grunna lite till på detta så får vi se hur jag gör framöver.
Skojigt med koppelsöket!

Ang. komposten så tar det 1 år att få helt färdig egen jord, enligt handboken.
Och man fyller på matresterna överst i den hela tiden, rör runt lite på ytan ska man också göra lite då och då.

Daniel fyller år i morgon så vi kommer inte på Tisdagsträningen, tyvärr...Får man säga så..!? / Kram Camilla R

Anonym sa...

Hallo igen,
Daniel skulle själv på träning i morgon så då kan vi komma på träningen iallafall. Ses då! / Kram igen från Camilla R