onsdag 18 maj 2011

Inte själv...

Igår var det träning med träningsgruppen igen. Då jag visste att varken Åsa, Danne, Micke eller Camilla kunde komma så trodde jag att jag skulle bli ensam men så var det inte alls. När jag kom till klubben var Håkan och Thomas där, så det var jätteskoj.

Vi började med budföring där alla hundar skötte sig jättebra. Rudolf behöver vi träna ingångsträning med i just i budföringarna då han har en vana att sätta sig snett. Tiffy måste jag generellt träna ingångar med.

Efter budföringen tränade vi lite individuellt. Jag började med Rudolf där vi nötte vidare på farten in med apporten och det gick bra. Tränade också linförighet men han var lite taggat på köttbullarna och då går han något långt fram. Efter ett långt tag lugnade han dock ner sig och gick då bra. Vi avslutade med några hopp och trampa på target. Detta gör jag för att få honom att hoppa långt ut och sätta sig innan återhoppet.

Nu var det Tiffys tur att komma ut och träna lite. Vi började med lkl 1 apportering som hon normalt sett är så bra på (när vi tränar hemma) men även idag var det lite tugg (som det var förra gången på klubben). Med andra ord måste vi träna apportering mer på annan ort än hemma. När vi väl börjar göra det tror jag att det kommer gå fort. Hon fick även köra ett par lkl 1 hopp som gick lysande.

När hon var färdigtränad kommenderade jag Thomas och Quling i lägre klass. De ska tävla om 1,5 vecka så nu är det finslipning som gäller. Det såg generellt ganska bra ut men det finns lite att träna på.

Nu var Thomas och Håkan nöjda medan jag byggde en agilitybana och tränade Tiffy lite på. Vi ska ju tävla på lördag och har inte tränat något alls, vilket märks. Hon följer inte mig alls utan gör lite som hon själv tycker. Dock är hon väldigt bra på att stanna på kontaktfälten. Slalomen som hon normalt är ganska bra på fungerade inte riktigt heller.

När vi kört klart gjorde vi en lkl 1 inkallning på väg upp mot utgången. Den gick bra och det gjorde även kampen (som jag försöker träna upp) och även att komma in med pipleksak som jag kastat som belöning. Det tar sig med andra ord.

Det sista vi gjorde var att hon fick gå lite på den låga stegen. Första gången gick hon upp så att framtassarna nuddade den plana delen men bakbenen var kvar i gräset (hon kan bli väldigt lång). Den andra gången fick hon med sig bakbenen upp på nedersta pinnen och den sista gången gick hon över hela stegen. Jag kan konstatera att köttbullar är mer värda än skinkost på tub så i fortsättningen blir det köttbullar med på räddningsträningarna.

Kram

2 kommentarer:

Anonym sa...

Finslipning - du är en snäll människa du....

Thomas

Anonym sa...

Så kul att du slapp vara helt själv! Hade nog behövt träna lite men födelsedagar kan man ju inte byta bort...
Idag orkade jag inte - har huvudvärk...
Ha det så bra nu! / Kram från Camilla R