måndag 23 maj 2011

Återigen en uppdatering i efterhand

Lördag

I lördags var det upp med tuppen eftersom vi skulle hjälpa till på klubbens agilitytävling. Danne började med att vara parkeringsvakt och jag hjälpte till med småsaker och rastade våra söta hundar.

Klockan 08.00 var det dags för banvandring inför agilityloppet. Jag och Tiffy debuterade ju så det vara bara att sälla sig till alla andra som gick banvandring. Jag är ju riktig dålig på att komma ihåg banan och tycker det känns fånigt att gå banvandirngen så jag fokuserade inte så mycket. Det finns ju dessutom nummber vid varje hinder.

Vi startade nästan sist så jag hann se några lopp innan det var vår tur, och det var ingen som hade nollat något lopp än. Vi började bra och fram till hinder nr 8 var vi felfria men sen glömde jag helt bort hur banan gick och vilket hinder vi precis tagit och sen blev det mest pannkaka av det hela och vi blev diskade. Tiffy var allafall väldigt duktig och följde min "handling" bra.

Efter lunchen var det så dags för hopploppet och denna gång hade jag fått en del tips angående banan och jag ansträngde mig lite mer så hopploppet gick väldigt bra. Vi hade det ena av två nollade lopp vilket gjorde att vi kom tvåa. Dessvärre gick det lite för långsamt (0,72 sekunder) så vi fick ingen uppflyttningspinne. Oj så nöjd jag var med både Tiffy och mig själv (som kom ihåg hela banan). Passar på att skicka ett GRATTIS till Kerstin och Chilla som vann och tog sin första pinne.

Efter tävlingen åkte vi hem och packade eftersom vi skulle åka iväg på tävlingsträning i vallning. Då vi skulle börja redan kl. 9 på söndag morgon och det är ett par timmars restid dit så sov vi över där och var med på den jättetrevliga middagen.

Söndag

Dagen började med ca 1 timmes prommenad tillsammans med Tiffys halvsyster Tipi. Efter detta blev det frukost för människorna och lite teori. Vi gjorde upp en startordning och vi var näst sist.

När det var vår tur gick vi in i får fållan.Senast vi var här blev Tiffy attakerad av ett får och det märktes då hon var väldigt osäker vilket i sin tur stärkte fåren. Efter att vi jobbat lite på hennes självförtroende gentemot fåren och hon fått dem att flytta på sig lite gick ví ut ur fållan. Nästa gång det blev vår tur gick det bättre men hon var fortfarande lite skrajsen.

När hon fått vila lite gick vi in till ankorna istället och jisses så taggad hon var på dem. Då jag inte fick henne att gå så långsamt som jag ville så var vi inte inne hos dem så länge. Efter lite mer vila blev det lite ankor igen och denna gång gick det mycket bättre så vi tog dem runt tävlingsbanan ett varv.

Efter lite vila var det dags att träffa fåren igen och den här gången gick det så bra att vi tog ut dem på tävlingsbanan och gick den.

Efter lite längre vila var det dags att gå in på korna. Vi har bara provvallat kor en gång tidigare och då gick det bra vilket det även gjorde den här gången. Tiffy verkade tycka att det här med kor var häftigt så när alla vallat klart på dem så fick vi valla ut dem i hagen och oj så bra det gick.

Vi avslutade söndagen med en tur till hos ankorna som gick bra.

Efter denna dag känner jag dock att vi inte alls är klara för tävling så jag avbokade de platser jag bokat. Vi ska träna vidare och få in några kommandon som verkligen sitter innan vi anmäler oss till tävling igen.

Efter en härlig söndag begav vi oss hem och var hemma vid 19.30, lagom tills Danne åkte på innebandy. Jag var helt slut men var tvungen att packa då jag åkte till Finland imorse.

Sitter nu på ett hotellrum och hoppas att flyget kommer flyga hem imorgon så att det inte blir inställt pga aska.

Inga kommentarer: