fredag 6 maj 2011

Kursgång

Igår var det dags för ytterligare en gång på tävlingslydnaden som jag och Tiffy går. Vi började med en platsliggning. Eftersom det är Tiffys första riktiga platsliggning så stod jag ganska nära (ca 5 meter) och belönade ofta. Hon skötte sig galant så nästa gång ska jag gå lite längre. Jag kommer skynda långsamt trots att jag vet att hon inte har några problem med att ligga kvar. Man vet ju aldrig vad de andra hundarna kan tänkas hitta på.

Dagen till ära fick Rudolf lite tid i rampljuset då vi blivit tillfrågade att visa "rutan" tävlingsmässigt. Eftersom vi inte tränat det på väldigt länge åkte jag upp lite tidigare och tjuvtränade. När vi skulle visa gick det hur bra som helst. Duktig chokladpralin! Lagom tills vi visat kom Danne och Gibson joggandes för att hämta hem Rudolf och så fick de lite konditionsträning på köpet.

På kursen gick vi sen igenom momenten "hopp" och "rutan". Rutan har Tiffy och inte tränat tidigare medan hon kan hoppet ganska bra. Vi tränade även på "ställande under gång" och "apportering". Tiffy är väldigt bra på apporteringen men idag spottade hon ut apportbocken två gånger. Detta berodde säkert på att vi bara tränat på vår egen apport, blir till att använda andras från och med nu.

För övrigt undrar jag vem som tränar Tiffy då jag tycker att hon kan momenten bättre än vad hon borde med tanke på träningsmängden? Är det kanske Danne som är uppe och tjuvtränar på nätterna för det skulle kunna vara en förklaring till varför han är så trött varje morgon???

Ha en härlig dag som verkar bli solig.

Kram

Inga kommentarer: