söndag 24 februari 2008

Härlig lördag

Dagen igår kändes jättelång. Rudolf vaknade och ville gå upp vid 6-tiden så det var ju bara att rulla ur sängen. Djuren fick mat och jag åt frukost sedan gick vi ut och lekte lite. Gibson och Rudolf fick leka själva medan jag damsög bilen.

När klockan började närma sig 10 packade jag in dem mm i bilen och åkte. Första stoppet var kemtvätten i Nynäs där jag hämtade tre mattor. På väg därifrån åkte jag och handlade rökta räkor med aioli som jag tänkt mumsa på till melodifestivalen. När jag klev ur rökeributuken var det ca 20 gräsänder som kom gående emot mig. De följde med till bilen i hopp om att få smaka något gott. Det är första gången jag känt mig som en andmamma. :-) Jag hade ju kameran i bilen men precis innan jag fick ut den kom det ett par med hund och alla änder flög iväg. Det hade nog annars blivit ett roligt foto.
Efter detta åkte jag till klubben för att gå grusvägen bakom bommen. Allt för att killarna skulle vara trötta när jag och Ellen sedan skulle frosta av frysen. Det var ett fantastiskt väder och vi fick en jättehärlig promenad. Här kommer några kort...

Vem flirtar Rudolf med?
Vem hinner först till pinnen?

???

Man blir törstig av allt spring

Ibland måste man stanna upp
Väl uppe på klubben mötte vi upp Ellen och Wilma. Här är de på väg ut på apellplan för att köra lite lydnad.

Wilma i närbild

Efter ett tag fick vi sällskap av Sonja, Stefan och Valle som passat på att gå runt långsjön i det fina vädret. I väntan på bussen hem tränade Sonja och Valle lite medan Stefan satt och mös (och tittade på) i solen.

Sonja och Valle tränar "rutan"



Även idag körde vi en platsliggning. Gibson slog helt dövörat till när vi gick ut på plan och Wilma samt en ny tik var där. Jag kände att det nog egentligen var dumt att lägga honom men jag testade ändå...såklart med honom fastsatt i stolpen. Döm om min förvåning när vi lade ner dem och han inte intresserade sig för någon annan hund. Det verkade dock vara lite intressant att se vad alla mattar gjorde men han låg helt stilla. Jag provade även att gå runt husknuten och gömma mig och även då låg han kvar. Vilken duktig kille vi börjar få! Det ska bli intressant att se vad som händer när vi verkligen kopplar loss honom. Jag tror nämligen att han är medveten om att han sitter fast och då inte gör några försöka att smita. Tänkte testa det med att ha dubbla koppel så att jag faktiskt kopplar loss det ena...

Jag körde även lite agility med Gibson. Vi har inte gjort det på jäääääääääätte länge och jag visste inte hur det skulle gå men han följde med jättebra både över hopp, genom tunnlar och över a-hindret. Kanske att jag ska köra lite oftare med honom. Medan vi tränade satt Rudolf fastbunden utanför plan. Oj vad han ylade och skällde. När vi kom tillbaka var han överlycklig och brydde sig bara om MIG. Jag hoppas att det kommer hålla i sig. :-)

Frysen tog en himla tid att frosta av och när klockan var 16 hade vi vaken tid eller lust att vara kvar längre men då var det bara lite kvar. Vi bestämde oss för att vi ska frosta av den igen i höst när säsongen är slut.

När vi kom hem just efter 16 var Gibson helt slut och somnade direkt. Rudolf däremot hade fortfarande energi kvar. Vi tränade lite inne och sedan lade jag han i knät så han slappnade av och vips sov även han. Jag vet inte vad det var som gjorde dem så himla trötta men de sov i princip resten av dagen/kvällen/natten.

Jag var sugen på thaimat och hämtade det på Rim Nim Thaifood (nästan mittemot Willys). Min stora favorit är kyckling i grön curry. Tyvärr har jag tidigare bara fått en riktigt god sådan från thaikiosken i Midsommarkransen men oj vad denna var GOD. Jag kan verkligen rekomendera den restaurangen. Jag kommer hämta där fler gånger.

Innan melodifestivalen plockade jag fram mina räkor med aioli, mozzarella, körsbärstomater och oliver och satt och mumsade på. Det var himmelskt gott. Även igår blev jag förvånad över hur Svenska folket röstar.

Ikväll kommer husse hem igen. Det ska bli skönt att få lite avlastning. Även om det är mysigt med valp så är det ju faktiskt ganska jobbigt.

Inga kommentarer: