tisdag 28 april 2009

Kurskväll

Ikväll har vi haft kurs igen. Jag hade en jobbig dag på jobbet och var inte alls på humör men Annica är så inspirerande så det blev en lyckad kväll. Vi började med att gå igenom apporteringen, bl a hur viktigt det är att hunden håller fast den och inte tuggar. I Appellen tex är koficienten en 5 så det är många poäng som kan försvinna där. Efter genomgången gick vi ut och lade en platsliggning. Jag hade med kattmaten till Rudolf och det känns jättebra. Idag låg vi längst ut eftersom jag vill skicka honom till belöningen flera gånger under en platsliggning. Även fast vi började med detta igår tycker jag mig redan se en skillnad. Nu är han helt focuserad på belöningen så om vi nöter på ska det nog gå vägen på nästa tävling. Sedan var det dags att träna på apporteringen. Vi fick alla träna där vi är. Jag har nästan bara tränat apporteringen för lydnadsklass 1 (där hunden sitter fot och ska hålla apporten) så ikväll började jag att lägga ner den på marken så att han måste ta upp den. Det gick jättebra! Vi får öva vidare på det så ska nog det också gå vägen. Vi fick även träna hopp och linförighet. På hoppet verkar det som att han går runt om jag sätter honom för långt ifrån för när jag satte honom lite närmre hoppade han över. Jag ska tänka på det i fortsättningen. Nu får han bara hoppa över lågt eftersom jag inte vill ha så mycket kraft vid nedslagen under inlärningen. När han kan det får jag höja det så att han kommer över de 65 cm som det ska vara. Vi avslutade som vanligt med platsliggning och även den här gången låg Rudolf fint. Kram M&R

Inga kommentarer: