söndag 5 april 2009

Lydnadsdebuten avklarad

Idag var det så dags för lydnadstävling på Botkyrka BK. Kl 11.45 var det samling så det var ingen brådskande morgon. Jag och killarna var ute på en timmes promenad innan vi åkte iväg. När vi kom dit tog jag ut killarna på kisstur och sen fick Rudolf vara med ute ett tag. Han var helt stissig av alla hundar och nya dofter. Efter ett tag hade han lugnat ner sig betydligt så då satt jag in honom i bilen igen. När jag skulle anmäla oss fanns vi inte med i listan eller datorn men det löste sig ändå. Vi fick startnummer 3 och fem minuter på oss till plastliggning. Han var även nu uppe i varv men det skulle nog inte vara några problem. Han brukar ju fokusera på mig på platsliggningen. Vi hamnade mellan en rottis tik och en ridgeback. Det gick bra i ca 30 sekunder sedan reser sig Rudolf och går till rottisen. Jag blev helt paff eftersom han aldrig gått upp till en annan hund förut. Det var bara att gå och hämta honom och lämna planen. Jaha, inget första pris för oss idag då. Jag tänkte att vi kan ju ändå köra lydnaden och få tävlingsträning. Jag hade bestämt att inte kolla på några poäng så här kommer en summering av hur det kändes. Tandvisningen gick bra. Linförigheten gick sådär. Han släppte lite och i en halt satte han sig aldrig. Läggandet lite segt. Inte så bra som han kan. Inkallningen bra fart men han slog emot mitt ben lite. Ställandet bra ett litet steg. Apporteringen måste vi träna mer på. Han vänder runt apporten. Hopp över hinder gick bra. Nu var det bara att vänta på resultaten. Under tiden kollade jag på Anette och Dido som också tävlade och sedan var det fika tillsammans med Nonne. När det var dags för prisutdelning började de bakifrån (som vanligt) och jag var beredd att gå fram men vi kom inte sist. Vi kom inte heller näst sist eller näst näst sist. När poängen började komma upp på 150 trodde jag att de glömt oss men (som tävlingsledaren sa) snubblande nära ett första pris kom vi på 5 plats (tror jag) och 158 poäng. Platsliggning 0 Tandvisning 10 Linförighet 8,5 Läggande 8,5 Inkallning 10 Ställande 10 Apportering 9 Hopp över hinder 9,5 Helhet 9 Nu vet jag vad vi ska träna på till nästa tävling den 22 april. Då är det på klubben så jag hoppas att det kommer gå bättre. Den som vann idag hade 185 poäng och hade 10 på platsliggningen. Det betyder att jag och Rudolf hade bästa lydnadspoängen idag. Härifrån är det bara att jobba uppåt. Vi kommer ta alla chanser som finns att träna platsliggning nu så om det är någon som ställer upp är vi med. Hoppas alla får en trevlig kväll. Kram M & R

7 kommentarer:

carina sa...

GRATTIS!!!! Det var väl en fin debut riktigt bra poäng! Ni är jätteduktiga!
Platsliggningen blir säkert en tia snart den också.

/C

Lina sa...

GRATTIS till er fina debut på lydnadsplanen, det var ju kanon poäng ni fick ju!! Nästa gång fixar ni platsen oxå ska ni se :-)
Kram

a-k sa...

Grattis till den fina debuten!Vad duktiga ni är!!!Nästa gång tar ni det!!!


kramar//Ann-Kristiina,Strumpan o Nisse

Unknown sa...

Grattis till debuten. Ni fick ju riktigt fina poäng. Lycka till nästa gång.
Yvonne

H&J sa...

Va duktiga ni e. Gick ju kanon... Bara att köra på.

//Helen och Jimmy

Linda,Olle,Minus sa...

Grattis till kalasbra poäng! Nästa gång sitter alltihop! :)

Carin sa...

Grattis, det nämnde du inte i går när vi sågs på klubben. Toppresultat. Lycka till i morgon och Glad Påsk.