söndag 19 april 2009

Cykeltur nr 2 och spår

Imorse tog jag ut cykeln och Rudolf igen. Fortfarande har han väldigt stor misstro till den vita saken på hjul men han var inte alls lika förskräckt som första gången. Till en början drog han väldigt mycket ut till vänster för att komma bort från cykeln men efter ett tag drog han bara lite och då framåt och inte åt sidan. Förbättringen är STOR för den här gången kunde vi gå 1 km och en kort sträcka kunde jag tom glida på cykeln och Rudolf travade bredvid (tills han råkade se att jag inte gick). Jag provade även att springa en kort sträcka men det gillade han inte heller. Det verkar som han tycker det är mer läskigt när det går fortare. Den får vi fortsätta jobba på och kanske lite varje dag. Efter cykelturen la jag ett spår till honom på åkern bakom vårt hus. Det blev ett ca 300 m långt apellspår. Idag blåser det väldigt mycket så vi får se hur det går. Medan spåret låg till sig gömde jag apporter inne som killarna fick leta upp och komma till mig med för att få lite köttbullar. När spåret legat 1 timme tyckte jag att det var dags att gå ut. Han gjorde ett helt ok spårupptag med tanke på vinden. På vägen fram till första apporten ringade han en hel del men hittade den och kom in med den. Vinkeln var visst lite svår men efter lite nosande gick han åt rätt håll, hittade den andra apporten och kom in med den också. Den andra vinkeln tog han jättefint och spårade riktigt bra men tyvärr gick han förbi slutapporten då jag misstänker att han kände lukten av köttbullar längre fram. Jag hade lämnat burken lite öppen. När han ätit upp köttbullarna plockade han upp slutapporten och kom och lämnade den till mig. Det är tur att det inte ligger godis i slutet av spåret på tävling. Nu är det städdag på klubben så vi får se om vi hinner hitta på något mer skoj idag. Hej hopp! M & R

Inga kommentarer: