onsdag 28 mars 2012

Agilitytävlingen

I söndags efter frukost tog jag, Tiffy och Rudolf en härlig promenad innan vi sedan packade in oss i bilen för att åka mot Åkersberga Ridhus där vår första agilitytävling för året gick av stapeln.

Redan på torsdagen hade de lagt ut startlistorna och det visade sig att jag skulle starta som nummer 3 i hoppklassen och large var först ut. Jisses så många fjärilar som fladdrade runt i magen. Jag har ju så svårt för att komma ihåg banorna men har blivit bättre än jag var i höstas. Jag blev lite lugnare när vi kom fram och såg att det bara var 15 hinder och inte så värst svår bana heller för den delen. Som tur var var det så många startande så att de hade två banvandringar vilket gjorde att jag lugnt kunde gå till bilen och hämta in Tiffy och ändå ha lite tid på oss innan det var vår tur att starta.

Varken Tiffy eller Rudolf är vana vid att vara med där det är så många hundar och människor i rörelse så Tiffy var rätt stressad och ville vara överallt samtidigt. Hon kunde ändå samla ihop sig och vara fokuserad på mig när vi kom in på banområdet så det kändes skönt.

När det blev vår tur hade hon lite svårt att ligga i starten men hon låg åtminstone när jag gav klartecken för att starta. Det gick bra till en början men vid en av tunnlarna höll jag på att ramla in i den så nästa hinder som var långhoppet (som vi sällan tränar) var det bara tur att Tiffy tog innan jag visade henne vidare på upploppet. Vi nollade allafall loppet så nu var det bara att vänta in resterande nästan 60 starter innan vi visste hur det hade gått. Vi blev 4 av 56 startande och fick därmed vår andra pinne i hoppklass (på tre tävlingsstarter).

I agilityklassen hade vi startnummer 30 så jag hade gått om tid på mig innan det var vår tur. Jag tog en promenad med Rudolf som tyckte det var spännande med alla nya dofter. Efter det rastade jag av Tiffy innan jag gick in och tittade lite på de andra klasserna som körde agilitybanan.

Även på denna bana var det två banvandringar och när jag gått banan gick jag ut med Tiffy igen eftersom jag hade ganska gott om tid på mig. När jag var på väg in i ridhuset efter ett tag mötte jag Kerstin som startat som nr 18 så då kände jag att det nog var lite bråttom. Väl inne på banområdet såg jag att det var startnr 26 inne på banan, 27 och 29 var strukna så vips var det vår tur!

Även detta lopp gick till en början väldigt bra men sedan i slalomen pushade jag på Tiffy och sa bra och sprang mot nästa hinder. Jag såg inte men kände lite som att hon nog inte gått hela slalomen ut och det hade hon inte utan gått ur en pinne för tidigt. Detta förstod jag när domaren blåste att vi var diskade. Själva loppet är jag väldigt nöjd med och om hon inte missat den sista slalompinnen hade vi fått en pinne även i agilityloppet då det endast var 4 nollade lopp. Nästa gång ska jag inte säga bra mitt i slalomen (då jag annars aldrig gör det) så kanske det går vägen.

Vi fick med oss en fin rosett hem!


Jag har tänkt att jag ska börja jogga tillsammans med Tiffy och Rudolf för att vi alla tre ska få lite bättre kondition och i måndags var det dags. Vi har fått tips om ett schema som jag ska följa och då är det jogging tre dagar per vecka. Hade tänkt att ta nästa tur idag men med regnvädret kändes det inte så lockande. Tur att jag har några dagar till på mig.

Ha en fortsatt bra vecka!

/Monica

2 kommentarer:

Anette sa...

Grattis till pinne ( kan inte så mycket om agility men förstår att det är sådana man samlar på tävling)Grattis oxå i efterskott till fina Gibson.
Kram Anette

Camilla R sa...

KANONBRA jobbat Monica! Ses på lördag och nu ser vi fram emot att få se dig dricka en hel flaska vin själv!! Hi, Hi, Hi ;o)
Vi har faktiskt ett gästrum om ni vill sova över med alla era hundar, så att ni båda kan dricka lite. / kram på er från Camilla R