söndag 11 mars 2012

Trasig telefon, spår och vallning

Gårdagen bjöd på ett härligt väder och jag planerade att gå ut på en tidig morgonpromenad med Tiffy och Rudolf och samtidigt köra lite uppletande innan vi skulle åka och spåra tillsammans med spårgruppen. Ibland blir det ju inte riktigs som man tänkt sig tyvärr för när jag var klar att gå skulle jag bara kolla på mobilen hur mycket klockan var och den var helt DÖD! Lite drygt en timme senare fungerade den igen och var dessutom uppdaterad och säkerhetskopierad av teknikproffset Danne. Ingen promenad hanns med alltså utan det var bara att packa in i bilen och åka mot spårträffen.

Det var väldigt länge sedan gruppen spårade tillsammans och dagen till ära saknade vi endast tre av våra medlemmar. JÄTTEKUL att så många kom! Vår nyaste medlem Saga fick också vara med och Camilla tog några fina foton som jag hoppas vi kan få och lägga ut här.

Då det för många av oss var årets första spår så valde många att lägga sina egna. Jag la ett till Rudolf där jag fokuserade på pinnarna. Detta bla annat eftersom hans tass är bandagerad och kommer vara några veckor till men jag har också en förhoppning om att han kanske kan bli mer intresserad av spåret om pinnarna är väldigt värdefulla. Vi får se hur det går med det. Jag har ju en önskan att tävla på lägre tävlingen den 6 maj men då måste vi ju få till ett riktigt bra spår och så måste ju tassen vara helt läkt också.

Efter spåret fick Tiffy köra uppletande. Vi har ju under vintern lagt ut föremål fullt synliga på en rak linje på plan yta för att hon ska förstå att om jag skickar ut henne så finns det föremål att hämta. Nu var det första gången som vi gjorde det i skog och dessutom satt hon inte och tittade på medan de lades ut. Efter att hon sprungit av sig i korridoren kopplade hon på nosen och kom in med två föremål. Det är synd att man inte lär sig någon gång att sluta när det är på topp för såklart skickade jag henne igen men då kom hon in utan föremål. För att sluta på ett bra sätt sprang jag ut en sväng i korridoren och efter det sökte hon av väldigt bra och kom in med ett föremål till. Det verkar allafall som att vinterns träning gett lite resultat eftersom hon faktiskt sprang ut fler gånger än den första.

Spårträffen drog ut på tiden så jag fick skjuta fram vallningen en timme och ändå hann jag bara hem och slänga i mig lunch innan jag och Tiffy åkte till fåren. Då det inte alls gick bra förra gången och jag var rätt trött så kände jag egentligen inte för att valla men jag är glad att vi åkte dit! Tiffy fick till riktigt bra höger flankeringar medan vi fortfarande har stora problem med vänster.

Vi tränade på att ta ut fåren ur hörnor och vid ett tillfälle när de vägrade flytta på sig klapprade Tiffy med tänderna och gjorde ett litet utfall mot fåren så att de förstod att de skulle flytta sig. Det trodde jag aldrig skulle hända eftersom hon tidigare varit väldigt mesig och velat gå därifrån när fåren stirrat på henne. Det var det bästa på hela vallningsträningen igår även om hon gjorde ganska många bra saker.

Efter några timmar tillsammans med spårgruppen och en skogspromenad med husse på eftermiddagen var det en trött Saga som sov stora delar av kvällen. Idag blir det jaktträning för Gibson och Saga medan Tiffy har agilityträning och sen väntar spår för Rudolf. Först blir det dock en morgonpromenad för idag fungerar telefonen!

Kram

Inga kommentarer: