lördag 17 mars 2012

Giltigt skäl

Nu är det en vecka sedan det bloggades här igen men den här gången finns ett giltigt skäl allafall. Varken tangentbord eller mus har fungerat eftersom vi glömt köpa batterier. Nu är det inköpt och här kommer veckans uppdatering men börjar med de utlovade bilderna på Saga från spårningen i lördags.




Söndag

Söndagen började jag med en härlig promenad i det vackra vädret och var tvungen att ta en bild.



Efter promenaden var det bara att kasta sig i bilen för att åka till agilityträningen. Anki hade tillgodosett våra önskemål och gjort tre stationer som vi turades om att träna på. För vår del gick det mestadels bra men vid några tillfällen struntade Tiffy helt i vad jag visade/sade men efter ett tag gick det bra. När agilityn var slut vid 12 tog vi en kort promenad innan jag åkte vidare till skogen där delar av spårgruppen skulle träffas. Jag var först dit och träffade på en annan aussie, som för övrigt är från den kenneln som den första aussien vi träffade var ifrån). Hade ingen aning om att det fanns en till häromkring. Eftersom hon kör agility kommer vi säkerligen träffa på varandra på någon tävling.


När klockan precis passerat 13 kom Micke, Camilla och Nonne och det beslutades att jag skulle gå ett spår till Osca, Camilla till Rudolf och Nonne till Orkan. Micke ville gå sitt eget till Emil.


Jag valde den sida av skogen där jag hittar bäst (trodde jag) och startade appen där man kan se hur långt man gått. Den var helt snurrig och visade helt fel så jag vet inte hur långt det blev men gissningsvis ca 700 meter. Spåret innehöll många vinklar, över stock och sten och genom kvarliggande snö. När jag trodde att det var nära till vägen avslutade jag spåret men det visade sig att det var hur långt kvar som helst.

På ett ställe sjönk jag ner i gegga och jag tänkte verkligen att det var tur att jag hade mina höga jaktstövlar men jag hann nästan inte mer än tänka tanken innan jag skulle ta mig över ett vattenfyllt dike men gled ner så det forsade in vatten i stöveln. Det var bara att ta av sig strumpan och hoppas att stöveln skulle torka fortare utan. När jag precis kommit ut på vägen ringde Camilla och frågade om jag gått vilse men det hade jag ju inte eller??

När jag kom tillbaks till de andra hängde jag upp strumpan på tork och som tur var hade jag snabbtorkande strumpor så jag kunde ha på mig den när det var dags för Rudolf att spåra.




Spåret gick helt ok. Det är tydligt att han tycker det är roligare att spåra efter någon annans spår än mina och Dannes. De första två pinnarna plockade han upp bra men den tredje ville han nästan inte ta upp trots att han gick förbi den flera gånger, undrar varför? I vinklarna har han fortfarande problem så vi måste träna det mycket mer. Tror även att vi ska lägga korta raka spår med bra slutbelöning och även hårda spår som kanske blir lite svårare då jag tror att han inte behöver anstränga sig så mycket i de "vanliga" spåren.

Jag följde med i Oscas spår och det gick galant och när vi kommit till slutet sneddade vi och var framme vid vägen väldigt snabbt och behövde inte ta oss över något dike. Det gick bra även för Orkan och Emil så det var en givande spårträff.

Väl hemma igen tog jag tag i det jättetråkiga att städa bilen invändigt så nu är den ren och fin i i några dagar allafall.


Tisdag

På tisdagskvällen slog vi till på stort och åkte upp till klubben och tränade tillsammans med Åsa F. Vi började med platsliggning där Rudolf fick ligga och det gick bra. Några få gånger lyftge han hakan från backen men det går framåt.

Efter detta tränade vi lite linförighet, läggande under gång och budföring och han hade så kul. Alldeles för kul visade det sig för efter ett tag tyckte jag att han haltade och när vi kom hem blödde han från tassen igen så nu blir det verkligen bara ff träning tills det är helt läkt.

Tiffy fick också ligga en platsliggning som gick bra. Efter det tränade vi de flesta av lkl 1 momenten och även apportering och hopp för lkl 2 och budföring. Det går framåt men jag inser att jag måste träna mycket linförighet framför allt innan vi startar någon tävling.

Onsdag

Även på onsdagen åkte vi upp till klubben men den här gången tränade vi med Åsa K. Idag fick Rudolf ligga platsliggning och sen körde vi lite linförighet och det gick såååå bra. Perfekt position i vanlig och sakta marsch (körde inte språng) och inte ett endaste pip av övertaggning. Tränade även några ingångar som blir bättre och bättre. 

Tiffy fick även idag köra budföring och hon ser verligen ut som en greyhound när hon kommer springandes. Med henne måste vi träna ingångar och att hon sitter kvar fot tills marsch-kommandot kommer. I övrigt tränade vi ungefär som på tisdagen. En rolig sak med henne är att hon verkligen gillar att hoppa över hinder. Hon tar alla chanser att hoppa över om hon är i närheten och då spelar det ingen roll att hindret är 80 cm högt.

Torsdag

På torsdagen var vi bara hemma då Danne var iväg på kurs hela kvällen. Det tar verkligen på krafterna att se till att liten vild Saga inte kissar inne. Förhoppningsvis blir det bättre om några veckor.


Nä nu är det dags för frukost innan det bär iväg till klubben och spårträff!

Kram

Inga kommentarer: