tisdag 20 mars 2012

Agility och lite spår

I söndags var det agilityträning igen. Eftersom så många var och tävlade så körde vi redan från kl. 9. Tiffy och jag började med att träna A-hindrets kontaktfält då hon hoppar upp på det så finns risken att hon missar det på uppvägen. Det gick rätt bra så vi får se hur mycket hon kommer ihåg när det blir fart och hinder framför.

Vi byggde upp en klass 1 bana som var väldigt snabb och med mycket spring så det var bara att försöka hinna med Tiffy. När alla kört den några gånger vände vi på den och då blev det svårt för mig eftersom jag inte kom ihåg hur banan gick. Tur att man inte vänder på banorna när det är tävling. Ja, tävling ja, det är det på söndag (25 mars). Det ska bli spännande och jag hoppas det går bra för oss men vi får nog räkna med att bli diskade.

Efter agilityn åkte vi hem och åt lunch och vilade lite innan vi gick ut på en härlig promenad. Jag la ett spår på en grusväg till Rudolf men det gick inte alls bra. Jag hoppas att det berodde på att det inte fanns någonstans att ta sig tillbaks på förutom på andra sidan grusvägen. Det borde jag ju tänkt på lite tidigare.

Tiffy fick köra ett litet uppletande och det gick riktigt bra. Jag la ut två föremål och hon hade inga problem att gå ut den andra gången så lite måste ju vinterns träning gjort. Efter uppletandet gick jag ett spår till Rudolf i skogen på ca 100 meter med tre föremål. Liggtiden blev ca 2 minuter och det gick verkligen bra. Han kom in med föremålen och spårade vidare jättebra.

Danne, Gibson och Saga tillbringade helgen i Strängnäs på M3 utbildning. På lördagen hade de suttit inne och pratat men på söndagen var det utomhusaktiviteter. Saga fick gå sitt första spår och det hade visst gått väldigt bra så länge som det var Danne som gick det. När någon annan gått gick det inte lika bra. Jag har ju trott att hon har en suverän spårnos och det verkar som jag har rätt.  :-)

Igår (måndag) tog jag Tiffy och Rudolf med mig på promenad i skogen hemma och det är helt sjukt vad Rudolfs spårar vilt. Han är så fokuserad och har sån fart och jag skulle bli lycklig om man kunde överföra det på personspår. Kanske ska prova på ett viltspår med honom någon gång. Jag tror han skulle fixa det galant.

Ha en bra tisdag!

Kram

1 kommentar:

Michaela sa...

Att vända på banor under tävling förekommer en hel del framförallt i klass 1-2 när det dubblerar klasserna. Så det är bara öva upp minnet ännu mer ;-)