söndag 30 oktober 2011

Spår igår, agility och uppletande idag

Igår var det spårträning med spårgruppen. Det känns som att det är länge sedan jag var med men det är nog bara två veckor sedan. Till träffen kom jag, Micke, Camilla, Håkan och Nonne vilket innebar sju spår.

Jag gick ett upptagsspår till Orkan och ett längre spår till Osca. Camilla gick ett appellspår till Tiffy och Håkan gick ett upptagsspår till Rudolf. Medan vi väntade blev det fika men mest snack.

Jag och Tiffy var först ut att spåra. Hon plockade upp spåret bra men sen tyckte jag att hon hoppade fram och tillbaks och var osäker på om hon spårade...ända tills jag hörde Camilla säga "Lita på din hund" och vips var hon framme vid snusdosan med korv i. Efter detta fick hon hoppa fram och tillbaks som hon ville och jag följde bara efter tills hon stannade och hittade en apport. Efter lite beröm och godis spårade hon vidare till slutet. Vid en vinkel snurrade hon lite men de andra två var klockrena.



Rudolf och jag gick ut sist av alla och hade en bit att gå innan vi kom fram till spåret. Jag släppte på honom vid första snitseln och han tog spåret jättebra. Jag är ju van vid att nästan få sparka på honom för att han går så sakta eller hålla igen i linan för att han vill nosa på allt annat...han gjorde inget av detta! Jag vet inte vad som hänt men jag var tvungen att springa för att hinna med honom och någon snusdosa eller apport hittade vi inte men vips så var vi framme vid slutapporten!



Håkan berättade innan spåret att första vinkeln gick åt vänster och att han sen vinklat lite olika. Jag hade fullt sjå att hinna med så jag har ingen aning om det var några andra vinklar än den första (som han för övrigt tog jättebra). Några spår till med den här farten innan jag ska jobba ner farten lite samt intresset för apporterna. Tidigare har han alltid plockat apporterna och jag hoppas att han snart kommer göra det igen.

På eftermiddagen blev det en 8 km prommenad i det härliga vädret.

*******************************************************

Idag hade jag planerat att lägga ett spår till Rudolf och köra uppletande medan det la till sig men så blev det inte. Enligt min kalender började Tiffys agilityträning kl. 10 vilket skulle ge mig gott om tid att hinna göra det andra men den började visst kl. 9 så det blev att ändra planen.

Agilityträningen gick ganska bra trots att det var väldigt halt på planen. Tiffy följde min handling ganska bra. Det är lite kul för nu har jag en aning om hur jag ska göra för att vi ska förstå varandra men jag lyckades inte fullt ut tyvärr.

Efter agilityn var jag lite lat och orkade inte gå till uppletanderutan utan vallade en korridor i skogen vid appellplanen istället. Enligt ett råd från A-S så gömde jag ett föremål till Tiffy. Detta pg a att A-S tycker det ser ut som att det är för lätt för Tiffy (läs tråkigt). Jag skickade ut henne och efter bara några meter börjar hon koppla på näsan och det tog inte lång tid för henne att hitta föremålet som var gömt så att hon fick jobba lite för att få fram det.

När jag såg att hon tagit upp det sprang jag bortåt men ingen Tiffy såg jag bakom mig...den lilla snabba hade redan sprungit förbi mig och var redan ute på appellplanen. Där lekte vi massor med föremålet och så avslutade vi med en godisbit innan hon fick hoppa in i bilen igen.

Till Rudolf la jag ut tre föremål och de två första plockade han in jättebra men till det tredje (som var gömt som Tiffys) verkade han vara trött för han var förbi flera gånger innan han kom tillbaks till mig. Jag lade det lite lättare och då hittade han det på en gång. På väg ut från korridoren släppte jag föremålet igen och skickade om honom och då gick det jättebra. Bra slut på uppletandet med andra ord.

Efter lunchen plockade jag lite hemma innan det bar av upp till klubben igen men nu för möte med Pia och R-M inför söktävlingen i november. Mötet gick bra så väl hemma igen har jag inte gjort så mycket.

Imorgon är det en ny vecka igen. Hoppas den blir bra!

Kram
Monica


PS. Bilderna har jag snott från Camilla

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan,
Du ser så bra bilden på dig och Rudolf blev. Man får vara lite full i faan ibland. Hi, Hi, Hi
/ Kram Camilla R