fredag 28 oktober 2011

Bra träning

Igår var det träning med träningsgruppen och det känns som att det var väldigt länge sedan som jag var med. Det var jag, Danne, Camilla, Åsa och A-S som kom och vi bestämde oss för att börja med platsliggning för att sedan kolla en och en och hjälpa till med tips och synpunkter.

Eftersom Rudolf tränade platsliggning i onsdags så var det Tiffys tur. När vi lagt ner hundarna och gått så långt vi vill så satte sig Tiffy efter ett litet tag. Jag gick tillbaks och gjorde om och gick inte fullt lika långt bort och då låg hon kvar bra. Eftersom Tiffy ofta får ligga plats när vi plockar fram agilityhinder så vet jag att hon inte är orolig utan hon vet ännu inte att "plats" betyder att hon ska ligga kvar tills jag kommer tillbaks. Det får vi träna in under vintern.

Efter platsliggningen tränade jag lite på sidan om med Tiffy eftersom det är så länge sedan vi tränade lydnad så jag kände inte att jag hade något jag behövde hjälp eller få tips om. Vi gjorde några apporteringar i klass 1 och det gick ok. Kastade även apporten några gånger för att kolla farten ut och in och den är i gallopp och snyggt greppande. Jag har dock märkt att hon vänder apportbocken i munnen tills hon har ena "klossen" mot kinden. Detta får vi också träna på under vintern. Gjorde även några lägganden och inkallning innan hon fick hoppa in i bilen.

Åsa ville ha hjälp med ställandet och A-S kom med några väldigt bra tips som även Camilla provade med gott resultat. Jag tror att även jag ska testa det. Camilla fick ett väldigt bra tips när det gäller sakta fram i framåtsändandet, det ska jag prova vid tillfälle.

När det var min och Rudolfs tur så visade vi apportering där han första gången bara travade men efter några tips så galopperade han både ut och in. Jag ska dela upp apporteringen i mindre delar så att den blir riktigt bra. De andra i gruppen tyckte allafall att han har riktigt bra gripanden och han tuggar inte heller utan håller den hårt tills jag tar apporten. Vi gjorde även inkallning med ställande, vilket vi inte tränat på evigheter och det gick rätt bra med tanke på det. A-S och Storma blev kommenderade i linförighet (där det inte finns så mycket att anmärka på) och lite "sakta" tränade de också. Något som var lite roligt var att A-S själv inte använt sig av det väldigt bra tipset hon gav Camilla. Ibland fungerar vi väldigt konstigt.  :-)  Danne och Gibson hade redan tränat på sidan av så de visade inte något.

När alla tränat bjöd A-S på uppflyttningsmuffins som var JÄTTE GODA!

Tack för en bra träning!

/Monica

Inga kommentarer: