söndag 9 oktober 2011

Agilitytävling

Igår morse åkte jag och Tiffy till Katrineholm för att tälva agility. Det är vår första "riktiga" tävling som vi faktiskt tränat lite inför. Vi tävlade ju här hemma på vår klubb i våras men då anmälde jag oss bara för att det var just hemma så jag räknar inte den som en "riktig" tävling.

Resan dit gick bra och tog ca 2 timmar så vi kom dit långt innan det var dags för vår tur. När vi kom dit var parkeringen full så vi fick stå på appellplanen vilket var ca 20 meter från tävlingsbanorna, Perfekt!

Väl framme föll jag ganska snabbt in i tävlingsrutinen genom att styrka över vårt namn för att visa att vi var där. Vi fick startnr 16 i agilityklassen (som vi började med) och startnr 34 i hoppklassen (som gick som sista klass).

När det var dags för banvandring fick jag massor av råd av de mer rutinerade (Linda, Jenny och Karin), så jag kände mig ganska säker på banan efter 8 minuters banvandring.

Efter många starter var det till slut vår tur. Det gick ganska bra, jag kom ihåg banan förutom på ett ställe där jag glömde men kom snabbt på hur den gick. Vi fick en vägran (pga att jag sa Tiffys namn när hon var för nära ett hinder så att hon snurrade ett varv. Visste inte ens att det var vägran!?). Det blev till slut en 7:e plats av 41 startande. De första 10 fick dessutom välja ett pris så jag valde en burk plaque off.

Efter detta var det lunch för domare och funktionärer (och även oss tävlande) och sedan var det länge kvar till det var vår tur igen. Under tiden tittade och hejjade jag på de jag känner (vilket faktiskt var flera stycken från andra klubbar). Innan largeklassen började hade mina klubbkamrater åkt hem så jag slog mig ihop med Cathis och Riffe (kommer från samma kennel som Tiffy).

Till slut var det äntligen dags för banvandring. Det var en ganska lätt hoppbana att komma ihåg men med klurig handling. Jag försökte komma ihåg det så bra som möjligt allafall.

När det var vår tur kände jag mig lugn och stressade inte alls upp mig för hur jag skulle hinna med Tiffy och det gick så bra. Vi nollade loppet (vilket är bra), kom på en 4:e plats av 40 starter och tog därmed vår första uppflyttningspinne! Även här fick vi hämta pris (en till Plaqueoff) och vi fick även en rosett.


Det blev en lång dag då vi åkte hemifrån kl. 7 och kom hem kl 18 så både jag och Tiffy var lite trötta. Även Rudolf var trött då han varit i skogen på jakt med Danne hela dagen. Tydligen hade han gått och spårat så gott som hela tiden och skällt på rådjur.

Danne och Gibson kom hem lite senare då de efter att ha lämnat hem Rudolf åkte för att vara med på fågeljakt. Väl hemma var det dags för Danne att göra sig iordning inför resan till Dalarna. De åkte vid 20-tiden så nu är jag och hundarna solokvist 2 veckor förutom nästa söndag då Danne gör en blixtvisit här hemma innan en veckas jobb i Luleå.

Hittade en bild på Tiffy där hon ser ut som att hela hon är en hals! 



















Ha en härlig söndag!

Kram
Monica och resten

1 kommentar:

Camilla R sa...

Stort Grattis igen! Så himla duktiga ni var. / Kram från Camilla R