söndag 16 oktober 2011

Spårlördag och kökssöndag

På lördagsmorgonen träffades några ur spårgruppen. Idag blev det Micke, Sandra, jag och Åsa F. Som vanligt gick några sitt eget spår och några bytte spår. Jag hade bara med mig Rudolf och Sandra la ett spår till honom. På frågan från henne om hur långt det skulle vara svarade jag "Inte så långt".
När vi fikat och spåren lagt till sig selade jag på Rudolf och gick iväg. Visade honom spårstarten och han tuffade på direkt. Efter ca 10 meter ville han gå till vänster men eftersom jag sett slutsnitseln så insåg jag att det måste vara fel, därför stannade jag så att han skulle hitta tillbaks till rätt spår. Efter att han spårat åt andra hållet och längre in i skogen vek han åter av åt vänster och jag följde efter och snart var vi framme vid slutapporten.

När vi kom tillbaks till hämtade vi Sandra så att hon skulle följa med i spåret så att vi gick rätt eftersom vi inte hittade den första apporten. Släppte på Rudolf som återigen vek av åt vänster, vilket Sandra sa var rätt. Det visade sig att Sandra gjort som jag sa och lagt ett inte så långt spår vilket för henne betydde 30-50 medan de för mig innebar 200-300 meter.

Det vi lärt os av denna spårlördag är:
1. Säg alltid i meter hur långt spår du vill ha
2. LITA ALLTID PÅ DIN HUND I SPÅRET!

***********************************************

Idag ringde klockan 05.45. Detta pga att jag stått i köket (tillsammans med Lena Å) på klubbens appelltävlingar i spår och sök.

Från klubben var det 5 startande i spåret och när tävlingen var slut visade det sig att ALLA Nynäsekipage blev uppflyttade. Grattis till er alla men extra stora GRATTIS till Nonne och A-S. Nu är träningsgruppen på gång och till våren är det dags för Åsa, Sandra och mig att ta oss an appellspår.

När tävlingen var slut fick Tiffy ligga en platsliggning och Rudolf fick träna ingångar innan vi åkte hem. På eftermiddagen tog vi en lång prommenad i det härliga vädret och sen har vi myst.

Imorgon åker Danne iväg igen och blir borta hela veckan så vi får se vad vi som är hemma hittar på.

Ha en härlig vecka!

Kram

1 kommentar:

Camilla R sa...

Ha, Ha, Ha ja´ tänk så viktigt det är att man är noga med att förklara vad man menar, inte lätt för Sandra att förstå vad man menar med "kort spår" - hon som är "ny" på detta med bruks. Hörde av Micke att ni ska ha fyra hundar...? Hi, Hi, Hi / Kram från Camilla R