tisdag 11 oktober 2011

Ledig tisdag!

Efter en lugn och skön morgon åkte jag och hundarna iväg för att hitta fält att lägga spår till Tiffy på. När vi spårade för några dagar sen gick det inte alls bra. Min plan för dagen var att lägga ett kort spår med en liggtid på ca 5 minuter och ett längre med en liggtid runt 1 timme.

Det första spåret (5-minuter) gick väldigt bra (om man jämför med senast). Hon var mestadels i kärnan och gick över slutet för att fortsätta spåra.

När jag ändå hade spårgrejerna med mig la jag ett skogsspår till Rudolf. Det blev ca 160 meter, två vinklar och en liggtid på ca 1 timme.

Medan spåren la till sig tog vi en prommenad på grusvägen och vände efter att vi tittat lite på korna som betade i en hage längs vägen.

Gick sedan Tiffys spår först och hon skötte sig helt ok. Vid ett par tillfällen spårade hon något annat men jag bara stannade så då kom hon tillbaks och fortsatte spåra i kärnan, dock med något hög nos ibland. Vinklarna gick bra och hon hittade fram till slutet och fick kattmat.

Nu var det dags för Rudolfs spår och som han spårade. Gick med nosen i kärnan hela tiden, vinklarna var inga problem och pinnarna plockade han upp. Även farten var bra! Det var så roligt och jag hoppas att detta håller i sig nu så att han inte går tillbaka till det "gamla" att dofta av alla andra 1000 saker som doftar.

När vi kom hem fick alla tre leta korv i trädgården och sen blev det ett bad för Gibson. Nu ligger de tre och sover vilket de ska få göra ett tag innan jag väcker dem för att gå ut i det härliga vädret igen.

Jag valde verkligen en bra dag att vara ledig på!

Kram

1 kommentar:

Camilla R sa...

Hallo där,
Låter som du haft en kanondag! Jag var till klubben ikväll och tränade lite lydnad - det du! Kändes riktigt roligt att ÄNTLIGEN orka komma igång igen med tränandet./ Kram Camilla R