torsdag 3 november 2011

Vecka 44 så här långt

Under veckan har vi tagit det lugnt och bara tränat lite smått hemma.

Igår var vi allafall till klubben på årets sista onsdagsträning. Tiffy fick ligga platsliggning i nästan 4 minuter. Det var bara två hundar med och eftersom den andra var helt okänd för henne så stod jag ganska nära. Hon skötte sig väldigt bra och låg kvar utan problem hela tiden. En tandvisning blev det också och det är den bästa vi gjort. När vi gjort det tidigare har jag alltid haft godis i handen och godismonster som hon är vill hon ju ha det hela tiden. Utan godis gick det ju så mycket bättre. Även budföring blev det. Första skicket till mottagaren gick bra men på tillbakavägen gjorde hon en lov så jag var tvungen att ropa på henne. Anledningen var att Danne och Gibson tränade på sidan av budföringssträckan. Den andra gången vi körde gick det jättebra och hon gjorde även väldigt bra ingångar.

Rudolf fick börja med budföring och även han gjorde det väldigt bra (även ingångarna). Gjorde ett par inkallningar och även här var ingångarna bra. Provade även en inkallning med ställande och det gick så bra. Vi tog en liten paus medan jag hämtade apportbocken från bilen och sen blev det lite apporteringsträning.

Efter tips från träningsgruppen förra veckan så låg fokus i att få Rudolf att titta på apportbocken hela tiden (inte kolla upp på mig så han missar var den landar) och när den landat kastade jag en bollbelöning åt andra hållet som han fick hämta. Han fick efter det även springa ut och hämta apporten och farten ut och in var bra. Till sist tränade vi galoppen tillbaks med ingång och även den gick bra.

Avslutade med lite fritt följ där han var jättetaggad och gick lite långt fram (för gott godis) men såg att Camilla tränade med bakombelöning av exakt samma skäl så jag provade ett par gånger. Jag har tidigare tränat ganska mycket bakombelöning med honom så han vet ju exakt vad det innebär så detta ska jag träna vidare på så kanske jag kan få till en bra position i språngmarschen också.

/Monica

Inga kommentarer: