torsdag 28 april 2011

Tisdagsträning och onsdags

I tisdags kväll var det tisdagsträning med träningsgruppen. Kvällen till ära blev det Åsa, Håkan och jag.

Vi började med en platsliggning med Rudolf, Polka och Quenya. Alla tre låg så fint, ja tom Rudolf låg lugnt men började pipa när det gått ca 4 minuter. Det känns som ett enormt framsteg då jag dessutom stod ca 20 meter bort.

Efter platsliggningen började Åsa med Aivan eftersom de då skulle hinna träna klart innan de båda kurserna startade. De tränade kontakt med störning och det gick bitvis väldigt bra. Iblannd kunde han inte låta bli att springa fram till mig för att hälsa men jag brydde mig inte om honom och han sprang tillbaks direkt när Åsa ropade. De körde även en kort sträcka budföring med mig som mottagare och det gick bra.

Näst ut var Håkan och Quenya som har fått till ett riktigt bra samarbete. Tidigare har det krävts att Håkan sagt ligg flera gånger men nu lägger hon sig på första kommandot. Även här stod jag som mottagare på budföringen och jisses vilken skillnad mot förr då hon inte velat springa. Nu kom hon in och satte sig så fint vid sidan och ville nästan inte springa tillbaks.

Efter detta var det Rudolfs tur och vi började med budföring. Han springer väldigt bra men behöver hjälp hos mottagaren så att han sätter sig rakt. Fortsatte med apportering där jag fortfarande försöker få honom att galoppera på vägen tillbaks. Det gick faktiskt rätt bra så då bytte vi moment till framförgående. Även det gick bra men här provade jag en gång till men gick mycket längre och det gick så bra. Körde även ett hopp som gick ok.

Sist ut var Tiffy som fick fortsätta med snabba lägganden, lite fotgående både med och utan kommendering(som vi måste träna massor på tills nästa kurstillfälle), och inkallning. Provade också på hopp med kommendering och det gick bra. Efter detta försökte jag och Åsa få henne att kampa men det gick sådär. Hon var mycket mer intresserad av köttbullarna vi hade. Allt som allt var det en bra träningskväll. Tack för hjälpen!

Onsdagen innebar platsliggning för Rudolf. Även igår låg han väldigt bra. Det verkar som det halvårslånga uppehållet gett lite resultat. Då det var många hundar på klubben passade jag på att träna lite "inte titta på hunden" med honom och tänk att lite köttbullar kan överväga att blänga på andra hundar.

Tiffy fick köra lite agility och jag kan konstatera att gungan inte längre är ett problem samt att vi måste träna mycket agility innan tävlingen. Gjorde även några låååånga inkallningar som gick hur bra som helst.

Ikväll blir det lite träning hemma och mycket städa bilen invändigt.

Kram

Inga kommentarer: