torsdag 14 april 2011

Tävlingslydnads kurs

Ikväll var första gången på tävlingslydnadskursen som jag och Tiffy ska gå. Mest går jag den för att jag ska få "ändan ur" och träna in momenten i lkl 1 sen är det ju kul att gå kurs också!

Vi började inne i stugan där vi delades in två och två för att ta reda på vad för filur det var vi blivit hopparad med. När vi hade kommit fram till det var det dags att redovisa för övriga gruppen. Efter redovisning och lite information om hur kursens upplägg ser ut gick vi ut för att börja drillas.

Vi fick börja med att gå fot en kort bit och sen vända om. Detta föra att instruktörerna (Camilla och Nonne) skulle få en liten uppfattning om oss alla. Efter detta blev indelade i två grupper och vi hamnade i Nonnes grupp.

Idag började vi med vänstervändningar. Vi jobba i par för att hjälpa varandra. Här hade vissa tränat mycket och andra inte alls. Jag och Tiffy har ju tränat det ganska mycket men det var väldigt länge sedan. Dock kunde jag konstatera att det satt sig ganska bra.

Vi fortsatte sedan med lägganden från sittande. Här har jag problem för Tiffy lägger sig inte alls så snabbt som jag vill att hon ska göra (om jag inte visar med hela kroppen). Jag fick tips om hur jag kunde göra och de sista två gångerna kunde jag kommendera (utan att hjälpa), jag hoppas att hon kommer ihåg det tills imorgon. Det blev vår läxa till nästa gång. Nu ska jag verkligen komma igång att träna.

När kursen slutat fick Rudolf träna lite. Vi provade framförgående och han går ut så fint. Nu gäller det bara att öka längden så att vi kommer upp i de många meter som ska gås innan halten. Körde även några inkallningar som gick hur bra som helst. Inte heller idag använde han mig som stoppkloss. Gjorde även några lägganden under gång och lite fritt följ.

Imorgon är det fredag så jag önskar er en TREVLIG HELG!

Kram

Inga kommentarer: