onsdag 19 januari 2011

Trååååkigt

Nu är det inte mycket roligt som händer. Jag jobbade hemifrån i måndags då jag var superförkyld och var tvungen att snyta mig var 5 minut. Självklart var hundarna hemma med mig men några långa prommenader fick de inte. Varför? Jo, det är ju bara is var man än går så med risk för skador både på dogsen och mig tog jag det säkra före det osäkra. Däremot blev det en del träning inne. Gibson och Rudolf fick träna på vittringen. Det är minst 6 månader sedan vi gjorde det senast. Då var Rudolf en klippa men Gibson tog bara första bästa pinne. Den här gången började jag om från början med båda killarna och smörjde även in "min" pinne med godis. Det gick bra för båda. Mest förvånade var det att Gibson valde rätt pinne varje gång. Vid något tillfälle tog han först fel men bytte ut den och kom in med den rätta. Tiffy fick träna på ingångar. Hon har ju en förmåga att sätta sig lite långt fram och ibland långt bak och snett. Med kontinuerlig träning här blir det nog bra snart. Det gäller bara att belöna rätt. Jag måste vara snabb som sjutton så att hon inte hinner flytta på sig. Tränade även lite apportering med henne. Lkl 1:s apportering gör hon väldigt bra så jag gick ut en bit med apporten och peppade henne med lite godis när jag kom tillbaka. Vilket bra greppande hon börjar få till. Försökte även få till någon ingång med apporten (vilket hon tidigare inte fattat) och det gick ok. Dock tror jag att jag ska köpa en mindre apportbock då hon nu får träna med stora. Hon är ju så liten och nätt och apportbocken är mycket större än hennes huvud. Ha en bra dag.

3 kommentarer:

Petra sa...

Det var ett tag sedan, hoppas allt är bra med er, förutom din förkylning :)
Blev lite nyfiken på hur du gör din vittringsövning med pinnar?
Kram

Anonym sa...

Krya på dig och tack för senast.
Kram Anette

Camilla R sa...

Ja, visst är det galet tråkigt med alla isgator överallt, man vågar ju inte gå någonstans. Krya på dig! / Kram från Camilla R