lördag 15 januari 2011

Ledig fredag och uppletande

Vad gör man när man är ledig en fredag? För min del började den med frukost och sen en timmes prommenad med Tiffy. Kl. 10 hade vi tid för AD / HD röntgen. Tiffy skötte sig fint och ville hälsa på allt och alla, precis som vanligt alltså. När vi kom hem gick hon och lade sig och sov i många timmar, lite rastning och mer sömn. Jag, Gibson och Rudolf tog en timmes prommenad medan det var ljust. Efter det blev det att jobba 1,5 timme (trots att jag var ledig). Mätte mankhöjden på dogsen; Gibson 61, Rudolf 58, Tiffy 48. På kvällen var vi på bio och såg den nya Focker-filmen. Den var smårolig men ses lika gärna hemma. Efter filmen blev det varm korv med bröd till middag och sen soffan. ************************************************* Uppletande och lydnad med spårgruppen Kl. 9 var det samling för spårgruppen och idag kom alla utom Nonne och Håkan. Vi började med att gemensamt valla en korridor i den 40 cm djupa snön. Sedan delade vi upp oss i två grupper (tjejer mot killar) där killarna började med uppletande och tjejerna med lydnad. Tyvärr hade jag inte planerat vad jag skulle träna på (måste bli bättre på det) men jag fick tips hur jag ska få Tiffy att komma in och sätta sig i rätt position. Jag fick även tips om hur jag ska träna bort Rudolfs stöt mot mig vid inkallning (använder mig som stoppkloss). Uppletande har vi inte kört på väldigt länge så Tiffy fick se när Danne la ett föremål. Hon sprang ut jättefint och hämtade in det. Hon har blivit bättre på att hålla föremålet vilket ju är jättebra. Skickade ut henne igen men då var det som att hon glömt vad hon skulle göra. Hjälpte henne genom att gå ut några steg och då gick det mycket bättre och hon hämtade in ett föremål till. Skickade henne ytterligare en gång och denna gång visste hon vad hon skulle göra. Förhoppningsvis kommer hon ihåg det till nästa lördag då vi ska göra det igen. Även Rudolf fick se när ett föremål lades ut. Det hämtade han in jättefint men som vanligt när jag skickar honom andra gången vet han inte vad han ska göra. När detta händer brukar jag ropa tillbaka honom och sedan låta honom titta när föremålet läggs ut. Idag gick jag istället ut i korridoren och då började han leta och hittade ganska snabbt ett föremål som han kom in med. Här brukar jag sluta men idag skickade jag honom en gång till och det verkar som att han nu förstår vad han ska göra. Hoppas det håller i sig en vecka. Efter träningen blev det fika med Åsas hembakta bullar (jättegoda) och snack - planering. Efter lunch och lite vila tog vi (jag, Danne och hundarna) en eftermiddagsprommenad. Till middag blev det fläskpannkaka och vi konstaterade att vi gör det för sällan. Nu är hundarna nöjda och trötta så det bli soffan för mig. Imorgon är det agilityträning igen och jag ska försöka komma ihåg att ta med mig kameran. Kram

Inga kommentarer: