lördag 21 mars 2009

Härlig vårdag

Imorse kl 8 var det dags för spårgruppen att ha ridhusträning. Idag blev det bara Åsa (alias Piskan), Håkan och jag. Vi började med att träna lite var och en för sig. Jag gjorde läxan vi fått på tävlingslydnadskursen, något läggande och ställande. Efter det gjorde vi en budföring där Åsa stog som mottagare. Det gick hur bra som helst. Sedan fick Åsa kommendera en linförighet. Idag var Rudolf väldigt ivrig och pep ganska mycket samt att han gick lite för långt fram. Vi avslutade med att göra ett par lägganden. Eftersom klockan inte var så mycket när vi tränat klart följde jag med och lade ett appellspår till Rudolf oxå. Det fick ligga ca 30 minuter. Spåret började på snö (som Rudolf skulle äta upp) och övergick sedan till äng. Första benet var han mer intresserad av snön än av att spåra men hittade allafall apporten och kom in med den. Tog vinkeln ok och började sedan spåra eftersom det var snöfri mark. Hittade apport nr 2 utan problem. På vägen mot slutapporten hade jag gått över en frusen å men när Rudolf ville gå över ån fick jag för mig att apporten låg före ån så jag släppte inte över honom utan ville att han skulle leta men han ville bara över. Efter ca 1 minut kommer jag på att apporten låg på andra sidan ån och när Rudolf väl gått över tog det inte många sekunder innan han kom in med den oxå. Jag måste verkligen 1. Spåra oftare 2. Lita på att Rudolf spårar rätt Efter spåret var det raka vägen hem så att han skulle hinna vila lite innan kl. 13 då vi stämt träff med Anette uppe på klubben. Anettes uppgift idag var att ropa igenom en klass 1 till Rudolf och en klass 2 till Gibson. Jag belönade Rudolf efter varje moment. Allt gick ganska bra utom läggandet där han satte sig istället. Misstänker att han inte lade sig för att jag var otydlig. Anette tyckte allafall at det såg väldigt bra ut och det bådar ju gott inför tävlingen om ett par veckor. TACK för hjälpen Anette. Nu tror jag att vi ska vila lite innan det bär av till affären. Ha en fortsatt härlig helg! Kram M & R

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni är såå himla duktiga!! Kommer säkert gå jättebra på tävlingen.
Känner igen det där med att man ska lita på sin hund i spåret...
Här har det varit en mycket lyckad träningshelg. MEN nu är allt vitt?!? Vintern har kommit igen!
/C