söndag 29 mars 2009

Hönt torsdag - söndag

Torsdag På kvällen var det dags för ett besök på Bagis och vattengrejen. Vi har inte varit där sedan i höstas men ska nu starta upp vattenträningen inför sommaren. Johanna välkomnade oss med sitt (som vanligt) glada humör. Rudolf verkade komma ihåg hur det fungerar så han knatade på bra. När vi var där passade jag på att boka in en tid till sjukgymnasten. Jag hoppas att han kan ge oss några förebyggande och uppbyggande övningar som jag kan göra med Rudolf för att skona artrosen så mycket som möjligt. Nästa vecka ska vi på ny vattenträning. Lördag Lördag förmiddag var väldigt lugn för killarna. På eftermiddagen tog vi en prommenad på åkern. Gibson och Danne tränade lite jaktgrejer så Rudolf fick vara i koppel till en början. När vi hade passerat några rådjur och ett par svanar släppte jag Rudolf. Han sprang iväg och skrämde upp ett andpar ur ån. När han fick syn på de flygande änderna stängde han öronen och lyssnade inte alls på mig. Han såg hur de landade på andra sidan ån och slängde sig i och simmade över. Som tur var fick jag honom att simma tillbaka på en gång igen. Efter det fick han gå i koppel vid sidan resten av prommenaden. På kvällen var vi på middag hemma hos Anette och Magnus. Kvällens middag gick i vattnets tecken. Till förrätt bjöds det på pilgrimsmusslor med sparris, varmrätt bestod av sjötunga och till efterrätt var det en riktig kaloribomb med grädde och socker (som jag just nu inte kommer ihåg namnet på). Efter middagen spelade vi Så ska det låta samtidigt som vi släckte alla lampor (earth hour). Jag och Magnus vann. :-) Tack för en trevlig kväll! Söndag Imorse var vi med spårgruppen och spårade. Jag gick ett spår till Rudolf som var tänkt att bli ett "vanligt" U-spår men såklart lyckades jag inte ens med den till synes lätta uppgiften. När jag var på sista benet var vi på väg ut mot stora vägen så det blev till att göra en vinkel till. Under spårets gång noterade jag en hel del bajs precis i spårkärnan och undrade hur mycket av det som Rudolf skulle äta upp? Spåret fick ligga ca en timme under vilken vi fikade och bestämde att vi ska börja träna tillsammans på torsdags kvällar. Rudolf började spåra redan innan jag satt på spårselen så jag hoppades såklart att det skulle gå bra. Första apporten hittade han direkt och kom in med. Vinkeln tog han också väldigt bra. På andra benet gick han ur spåret några gånger men hittade snabbt tillbaka igen och kom in med den andra apporten. På tredje benet låg ingen apport men han tog vinkeln ganska bra efter några små problem. Den sista vinkeln hade han inga problem med och hittade slutapporten och kom in även med den. Som slut fick han lite kattmat. Hur mycket fanns då kvar av bajset kanske ni undrar? Faktiskt så var han mer intresserad av spåret än av något annat. Så här bra som han spårade idag har han aldrig spårat förut. Jag hoppas att det håller i sig nu när vi kommer börja spåra mer regelbundet. Resten av dagen har vi bara tagit det lugnt med tvätt och en skogsprommenad. Vi önskar er en trevlig vecka. Kram M & R

Inga kommentarer: