lördag 31 januari 2009

Helgen

Lördag Dagen började med lydnadsträning i ridhus tillsammans med spårgruppen. Jag hade både Rudolf och Gibson med mig eftersom husse var ute på jakt. Jag körde en inkallning med Gibson men han hade så mycket spring i benen så han kunde inte sitta kvar utan sprang några varv runt. Jag förstår honom eftersom det var första gången på ett par veckor som han fick springa lös. Vi andra började med platsliggning i fem minuter. Tyvärr gick Rudolf upp ett par gånger men jag hoppas det berodde på både det nya underlaget och hästbajset som luktade och smakade gott. När det var min och Rudolfs tur valde jag att köra igenom hela lydnads 1 med kommendering. Rudolf hade då suttit och kollat in alla andra och var taggad till tusen. Jag borde gått av honom lite men gjorde inte det. Det gick ändå rätt ok. Linförighet: Han var jättetaggad och gick för långt fram, ibland för långt bak och nosade på bajs. Mot slutet gick han dock väldigt bra. Läggande: Gjorde jag medvetet dk på. Inkallning: Bra fart men han använder mig som stopp kloss Ställande: Väldigt bra men precis innan kom han åt mitt knä så det kan räknas som dk. Apportering: Var ok. Dock måste jag hålla apporten närmre honom så att han inte behöver sträcka sig efter den samt lite rullning. Vi avslutade träningen med ytterligare en platsliggning. Denna gång 3 minuter. Den här gången låg Rudolf bra hela tiden ut. På eftermiddagen var vi ut på en härlig eftermiddagsprommenad där Gibson fick springa omkring så mycket han ville. Han såg så lycklig ut. Kvällen avslutades med en middag hemma hos Anette och Magnus. Som alltid var maten väldigt god och sälskapet trevligt. Vi fick testa på både guitarr hero (som var svårt) och något liknande singstar. Jag och danne sjöng tillsammans och äntligen fick jag bevisat att jag sjunger bättre... jag fick över 2 miljoner poäng och Danne ynka 250.000. ************************************************************ Söndag Idag var det dags för spår. Danne var lite dålig så han och Gibson stannade hemma och sov vidare. Jag gick ett apellspår till Rudolf (ca 200 m). Idag spårade han väldigt noggrant och bra. Vid första apporten stannade han och nosade länge men tog inte upp den. Tyvärr förstod jag inte förrän jag såg apporten att det var den han nosat på. Om jag hade gjord det hade jag säkert fått honom att plocka upp den. De andra två apporterna plockade han och kom med. Även vinklarna tog han ganska bra. Efter spåret åkte vi hem och tog en lunch nap innan vi tog med husse och Gibson ut på en prommenad. Hur det går för Rudolfs vän grisen? Grisen har nu ett ben kvar men hela huvudet är borta. Det verkar som att den gris vi har inte är av samma kvalitet som den vi fått tips om. Vi ska försöka hitta en sådan så får vi se om den håller längre. Dessvärre tar helgerna slut alldeles för fort och imorgon är det dags för mig att åka till Oslo i tre dagar så nu lämnar jag över träningen till husse. Ha en bra vecka och glöm inte att det snart är helg igen!

Inga kommentarer: