söndag 18 januari 2009

Söndag förmiddag

Efter att husse åkt till Sälen kl. 03.00 imorse är det bara jag och killarna hemma resten av veckan. Efter frukosten gick jag ut med Gibson så han fick lufta sig lite. Det är väldigt länge sedan Rudolf fick spåra så jag lade ett spår till honom på åkern bakom huset. Medan det fick ligga till sig gick vi ut på promenad. Idag gick vi cross spåret uppe i skogen. Jag passade på att ha Rudolf lös mest hela tiden och så länge som det bara är jag och han kommer han direkt när jag ropar och håller verkligen koll på var jag håller hus. Passade på att ta tillfället i akt och testa uppletande också (planering är något jag måste bli mycket bättre på). Jag gick ut med min skinnhandske medan Rudolf satt okopplad och väntade. Duktig kille! På kommandot "leta" rusade han iväg och hittade handsken (vilket var bra) men sen var det dags att "döda" den. Här krävs det masor med PLANERAD träning. Efter promenaden vilade Rudolf lite medan spåret skulle bli klart. Precis när jag tänkt gå ut ser jag några grannar komma med sina 4 hundar gående på åkern...typiskt. Ja ja, det var bara att vänta ett tag till. När spåret legat 1,5 timme gick vi ut. När jag lade spåret var det helt vindstilla men nu blåste det massor. Rudolf började bra men efter några meter drog han ut ca 2 meter från spåret. När vi närmade oss första apporten ringade han väldigt mycket men gick ändå bara förbi. Första vinkeln tog han ganska bra trots att han låg 2 meter utanför även den andra apporten missade han medan han tog den andra vinkeln bra. Sista benet spårade han i kärnan hela tiden och hittade slutapporten men gick över. När jag stannade kom han in med den. Spåra är något vi verkligen måste träna på ofta om vi ska ta oss igenom apellen i vår. Nu blir det lunch så får vi se vad som händer på eftermiddagen. /M

1 kommentar:

Anette sa...

Ni är så duktiga. Du och Rudolf.
Ska bli kul när ni börjar att tävla.
Själv har jag precis kommit in efter att ha varit uten nästan 2 timmar. Jag och Dido gick bort till våtmarken för att träna med Tage. Nu är Dido trött och väldigt belåten.
Jag hör av mig i veckan till dig.
Ha det gott Kramiz