tisdag 15 november 2011

Lydnadskurs del 1

I fredags var det äntligen dags för lydnadskursen vi anmält oss till hos Anne Dahlin. Vi var sex ekipage i olika stadier men alla med mål att tävla. Vi började med att presentera oss och även berätta vad vi ville ha hjälp med. För vår del tog jag upp apporteringen.

Efter samlingen och lite tips från Anne gick vi ut och tittade på ett ekipage åt gången. Eftersom alla tittade på alla så fick man med sig väldigt mycket mer än vad man själv bett om hjälp med.

När det var vår tur så visade vi apporteringen som faktiskt gick rätt bra, dock finns det så mycket mer fart att hämta. Kontentan av det hela var att jag måste bli mycket bättre på att belöna då jag är alldeles för tråkig. Anne ville också se fritt följ vilket vi visade lite. Hon tyckte det såg bra ut men i vänstersvängar sätter sig Tiffy nästan ned. Vi har ju inte tränat detta så mycket så det blir nog bättre när vi gör det.

På eftermiddagen var vi inne och tränade och då fick jag tips om hur man kan träna stegförflyttningar och jag fick också träna på att leka roligare.


Här tränar jag på att leka roligare



Anne visar hur man kan göra. Här är tanken att man belönar när tassarna är på brädan.



Det var kul att se hur mycket Tiffy försökte med för att komma på vad hon skulle få köttbulle för.

I läxa till nästa gång har vi:

Att vara roligare vid belöningar

Att skapa en rutin inför träning och tävling
Bättre apportering

/Monica

Inga kommentarer: