tisdag 28 september 2010

Uppdatering

Torsdagsträning med spårgruppen I torsdags var vi några tappra som tränade. Det var jag, Camilla, Nonne, Danne också kom Åsa förbi en sväng. Danne och Nonne tränade för sig själva medan jag och Camilla hjälptes åt. Rudolf och jag gjorde ett par riktigt bra apporteringar som jag såklart ville visa Åsa men då ville han inte alls galoppera till mig. Vi kom fram till att det mest troligt berodde på att sur Polka stod och blängde. Vi tränade även lite lägganden och någon inkallning. Efter träningen fikade vi och Camilla bjöd på fikabröd eftersom hon vann KM. I vår träningsgrupp bjuder vi på "uppflyttnings fika" och Camilla hade ju blivit uppflyttad i appellspår om det varit en officiell tävling. *************************************************** Fredagsförberedelser På fredagskvällen var vi uppe på klubben och hjälpte till med förberedelserna inför utställningen på lördagen. Det blev inte särskilt sent men jag var så trött så jag stupade istäng vid 22. *************************************************** Lördag med utställning Så gott som hela lördagen tillbringades på klubbens utställning. Jag hjälpte mest till med parkeringen också ställde jag ut Mini. Det gick så bra så att vi blev BIG 1. Jag skulle gissa att det mestadels berodde på att domaren blev så förtjust i Mini men för att mitt ego ska må bra så intalar jag mig att allt var min förtjänst. :-) Danne hjälpte till med annat och såg till att våra hundar fick bra miljöträning. Till middag blev det tacos på älgfärs och sedan en kväll i soffan. *************************************************** Spårkurs På söndagen var det det första spårkurstillfället. Vi började kl. 9 så jag åkte upp till klubben redan kl. 8 och körde uppletande med Tiffy och Rudolf. Jag vallade en ganska bred korridor och la ut fyra föremål på 40-50 meter. Först ut blev Rudolf som snabbt sprang ut och hämtade in ett föremål. Eftersom det gick så bra så skickade jag honom igen och det skulle jag inte gjort eftersom han verkade ha glömt vad han skulle göra. Ropade in honom och hämtade Tiffy istället. Hon var jättetaggad och drog iväg i 200 knyck. Lika snabbt kommer hon tillbaks och döm om min förvåning...hon hade ett föremål i munnen. Jag trodde verkligen inte att hon hunnit ut och hämtat ett men det hade hon minsann. Duktig tjej! Skickade henne igen men nu hade hon mer spring i benen än skärpa i huvudet så hon tokrusade runt runt runt. Satte henne en bit in i rutan och gick ut och visade föremålen och skickade henne igen och nu gick det bra. Kopplade sedan upp henne och gick ut och visade det sista föremålet för Rudolf. Detta skick gick väldigt bra så vi avslutade åtminstone på ett bra sätt. När vi kom tillbaks till klubben var det bara några minuter kvar innan kursen skulle starta så timingen var perfekt. På kursen gick instruktörerna igenom teoretiskt hur det funkar och sedan gick vi bakom bommen och la våra egna spår. Jag la ett ca 200 meter långt med 2 föremål och snitslar till Tiffy. Vi har inte spårat så många gånger men de gånger vi spårat har hon tagit sig till slutet men hon har zick-zackat väldigt mycket så det behöver vi hjälp med. Spåret låg 10-15 minuter och hon spårade jättebra och gick nästan inte av alls. Vid apportera stannade hon till men jag berömde bara eftersom jag blev så förvånad då hon inte brytt sig om dem förut. Alla hundar spårade jättebra och innan nästa gång som är om två veckor ska vi ha spårat 3-4 gånger. Tyvärr kan vi inte vara med den gången eftersom det är samtidigt som klickerkursen och Danne är borta på jakt så han kan inte heller gå. Efter kursen fick Rudolf köra lite lydnad och slalom med efterföljande tunnel. Det gick ok. Tiffy fick träna lite på det vi gjorde på agilitykursen förra veckan och jag tror att hon börjar greppa att hon ska hoppa över alla hinder och inte komma till mig. Kram

Inga kommentarer: