söndag 19 september 2010

KM-helg med kräftskiva

Bruks KM I lördags var det KM i bruks. Jag och Rudolf startade i Appelklass spår tillsammans med Camilla och Orkan. Jag drog startnummer 1 så jag var först ut i spåret. Jag var lite spänd och nyfiken på hur Rudolf skulle spåra eftersom han brukar zick-zacka så mycket men dagen till ära skötte han sig ganska bra. I början var det precis som vanligt men sen tuffade han på riktigt bra och plockade pinnarna. Vinklarna är något han har problem med så det måste vi träna mer på. Betyget blev 8,5. När vi kom tillbaks till klubben var det dags för budföring och platsliggning i regnet. Budföringen gick jättebra så där fick vi betyg 10. Rudolf låg kvar på platsliggningen så där har vi kommit en bit på väg vilket känns skönt. Betyg 7,5. Appellydnaden gick sist och då hade det slutat regna men var fortfarande ganska blött i gräset. När jag tränade lite med Rudolf innan ville han inte sätta sig i det blöta gräset så jag hade inte så stora förhoppningar om hur lydnaden skulle gå. Det gick ok men han satte sig på läggandet (efter att han lagt sig), stog upp på inkallningen när jag lämnat honom och var på väg att hämta apporter som låg på gräset när han skulle hoppa. Vi lyfter på hatten för Camilla och Orkan som vann Lilla KM! GRATTIS till er! Hembakt på torsdag hoppas vi på. ************************************************************ Kräftskiva På kvällen hade vi kräftskiva på klubben. Vi var runt 20 personer och hade jättetrevligt. Efter maten spelade vi Rita & Gissa och denna gång var det tjejer mot killar. TJEJERNA var bättre på att (framförallt) gissa så vi vann! ************************************************************ Lydnads KM Igår var det så dags för lydnads KM. I klass 2 var det tre ekipage som startade, jag och Rudolf, Pia och Prassla och Helene och Solex. Vi startade med platsliggning och jag var lite smånervös. I klass 2 går man och gömmer sig och det har vi inte tränat på. Rudolf hade satt sig upp direkt när jag gick men sedan satt han där så vi fick betyg allafall. Resten av lydnaden gick upp och ner. Rudolf kändes väldigt trött men det kanske var jobbigt att tävla två dagar. Totalt hamnade vi på en 5:e plats i lilla KM. GRATTIS till Siv och Tilly som vann. Nu vet vi vad vi ska träna vidare på innan tävlingarna i oktober. ************************************************************ Uppletande Efter vårt tävlande gick jag och Camilla till uppletande rutan och körde lite uppletande. Camilla hade med sig Orkan och Emil och de var så duktiga och hämtade in alla saker. Rudolf fick synretning och två föremål i rutan. Det första kom han in med väldigt fort men det andra fick jag gå ut i rutan så att han sprang ut ordentligt. Där han kom tillräckligt långt ut var det inga problem för honom att hitta det andra och komma in med. Sist ut var Tiffy som också fick synretning. Jag tror inte att hon egentligen hade behövt det men det är så länge sedan vi gjorde detta så jag tog det säkra före det osäkra. Hon sprang ut i 180 knyck när jag släppte henne och kom tillbaka lika snabbt med det första föremålet. Skickade henne på det andra där hon hade lite problem med att hitta det. Jag fick allafall veta att hon vet vad hon ska göra för när hon inte hittade något ute i rutan sprang hon in till mig och hämtade ett föremål som vi inte lagt ut och kom med. Sötnosen. Skickade henne igen och då hittade hon det sista föremålet. På vägen tillbaka fick Tiffy, Emil och Orkan busa av sig och oj vad det gick fort över stock och sten. Tiffys favorit var helt klart Emil. Orkan var nog lite för bufflig för hennes smak tror jag. Det var några riktigt trötta hundar vi hade igår. De sov mest hela tiden men hjälpte oss med att skörda potatisen och morötterna som fortfarande var kvar i jorden. Kram på er

2 kommentarer:

carina sa...

GRATTIS! till er, vad roligt att ni kommit igång med tävlingarna!

Camilla R sa...

Hallo där,
Tack för grattiset! Just det jag glömde ju skriva om att hundarna busat med varandra..får skriva om detta ikväll istället. Snart så ska vi Friskis & Svettas. Ses då./ Kram Camilla R