fredag 10 september 2010

Skinkspår

Igår tog Danne med sig Gibson och Tiffy och rekade i skogen inför helgens spårtävlingar. Jag passade då på att lägga spår till Rudolf och Tiffy. Jag har funderat över hur jag ska få upp Rudolfs intresse för spårkärnan så igår satte jag fast en skinkskiva under stöveln. Det blev inget långt spår (ca 100 m) och helt utan apporter (med mina snitslar). Redan efter ca 20 meter vinklade jag men först en återgång. Gjorde tre vinklar till i spåret och avslutade med en burk med skinka. Medan spåren la till sig åkte vi till klubben och tränade framförgående och fritt följ med klicker. Efter ca 50 minuter åkte vi tillbaka till spåret och kan ni tänkar er att han var mycket mer fokuserad. Han gick inte i kärnan hela tiden men avvek väldigt korta snuttar från den. För att ha bättre koll på honom spårade jag i ett långt koppel istället för lina. Tror att jag ska lägga några liknande spår till honom så får vi se om han är mer intresserad efter det. Även Tiffy fick ett skinkspår men det fungerade inte alls lika bra på henne. I hennes fall är det nog bara att spåra oftare så att hon kommer in i det. Idag är det fredag och i helgen har vi fullt upp. Jag och Tiffy åker på vallningskurs imorgon bitti och kommer hem på söndag kväll. Danne är tävlingsledare på lördag och sen tävlar han och Gibson på söndag. Rudolf är den som får en tråkig helg men det kan inte vara kul jämt. Kram från oss alla

2 kommentarer:

Camilla R sa...

Hallo där,
Hoppas ni får det roligt på vallkursen. Håll nu tummarna för att mina snitsade spår fortfarande har sina snitslar kvar då jag ska gå dem...Hualigen om de är borta...Då är jag lost!! // Kram från Camilla R

carina sa...

Roligt att det går framåt i spåret med den röde.
Hade bra på kursen/ carina