måndag 13 september 2010

Aktiv helg på olika håll

I helgen har vi varit aktiva på olika håll. Danne på hemmaplan som både tävlingsledare och tävlande. På lördagen var det högre klass spårtävlingar på klubben som han fixade och på söndagen tävlade han och Gibson i lägre klass. På spårupptaget fick de 10 och på spåret 8 då de bara fick med sig 5 pinnar + slut. Spårtiden var 10 minuter (maxtiden är 25) så de måste ha sprungit runt. Budföringen blev en fullpott men tyvärr var det en ganska orolig platsliggning så Gibson gick upp. Lydnaden gick också ganska bra (med tanke på träningen). De blev godkända och Danne var jättenöjd med det. BRA JOBBAT! Jag och Tiffy var på vallningskurs i Enköping hos Linda. Det var 10 ekipage och en salig blandning av raser; sheltie, pyreneisk vallhund, BC också aussi såklart. Vår instruktör för helgen var Bjintze Jager (samma som vi gick för i somras). Bjintze.... ...och hans ständiga följeslagare...träskorna... Lördagen började med regn men vi hade inte mer än hunnit sätta på oss regnkläder så slutade det. Vi började med att visa Bjintze hur långt vi hunnit i vallningen. Jag och Tiffy har ju inte vallat så mycket (i somras och en gång efter det) så jag var spänd på att se hur det skulle gå. Det gick helt ok. Jag var inte riktigt lika vimsig i huvudet och hade lite lättare för att placera mig rätt än tidigare. Den ständiga kommentaren jag fick (och fler med mig) var "Stay with the sheeps heads!". Vi var inne i fållan tre gånger under lördagen och den sista gången var både jag och Tiffy trötta men vi fick till det riktigt bra så det kändes skönt att sluta med lyckad vallning. På kvällen var vi några som fixade och åt gemensam middag hemma hos Linda och sen hade jag lyxen att få bo i hennes rum (eftersom jag inte fick tag på någonstans att bo). TACK LINDA! På söndagen fortsatte vi i princip där vi avslutade lördagen. Innan vi gick in i fållan hade jag helt klart för mig hur jag skulle göra men.... Tiffy var väldigt taggad så jag fick "mina fiskar varma". Jag var helt oförberedd på förändringen hos henne. Tidigare har hon vallat lugnt och fint men nu var hon halvgalen. Efter ett par tillsägelser lugnade hon sig och vi kunde börja träna på att hon ska gå bakom och sakta ner tempot lite. Det var en bra förmiddag. När vi inte var inne hos fåren fick hon sitta uppbunden och titta. På eftermiddagen fick vi valla i stora hagen. Jag och Tiffy var först ut och nu skulle vi ta ut fåren ur fållan, valla dem runt en ASCA-bana och sedan sätta tillbaks dem i fållan igen. Just det här med in och ut ur fållan tränade vi mycket på i somras på kursen me det kändes ändå lite pirrigt eftersom vi inte gjort det sedan dess. Vi tog ut fåren ur fållan och Tiffy höll dem kvar hos mig medan jag stängde grinden. Sen blev det lite spring på fåren och Tiffy och mig men bitvis kändes det helt ok. Vi kom runt hela banan och hade (om det varit tävling) kvalificerat oss. Det trodde jag inte så det var kul. Vi kanske har kommit en liten bit på vägen ändå. Nu gäller det bara att hålla i detta och valla mer än vi gjort hittills. Här är hela gänget från kursen. Tack alla för en trevlig kurs och ett extra TACK till LINDA som är så snäll och fixar och så klart ett THANKS till Bjintze. Bäää bäää

2 kommentarer:

Marie sa...

Fasiken vad bra jag såg nu ;)

carina sa...

Härligt med givande kurser!