tisdag 17 april 2012

Träning med filmning

Ikväll träffades jag, Camilla och Åsa K för att träna. Åsa hade filmkamera med sig så vi blev filmade också, inte roligt men väldigt bra.

Vi började med en platsliggning där alla tre hundarna (Milou, Rudolf & Orkan) låg fint i 4 minuter. För vår del tillkommer skotten så det måste vi också träna på.

Efter avslutad platsliggning körde vi budföring för Milou och Rudolf. Orkan ska ju tävla i högre klass och då är buföringen borttagen. Rudolf sprang fint till Camilla men vi måste träna på ingångarna hos mottagaren för där hoppar han in. När han kom tillbaks till mig gick han in fint, som vi har tränat på under vintern.

Först ut att bli kommenderad var Åsa och Milou. De skötte sig väldigt bra så det ser lovande ut inför den kommande tävlingen. Camilla hade en något glad/taggad/virrig Orkan som gick bättre och bättre ju längre in i programmet de kom.

Sist ut var jag och Rudolf. Rudolf var inte alls med i linförigheten så den måste vi träna massssssor på. Framförgåendet gjorde vi inte, Läggandet la han sig fint på men reste sen armbågarna. Detta är dock ett moment som han kan så jag är inte så orolig. Inkallningen var bra och sen kom krypet. Det har vi tränat inne på i vinter så det var nästa första gången ute och definitift första gången med kommendering och så långt. Det gick över förväntan men han reste sig vid ett tillfälle, kröp något högt och avslutade med en rullning. Detta måste vi också träna massssor på så att vi inte kastar bort så många poäng. Apporteringen gick bra när han blev påmind om att inte tjuva och de sista 5 meterna in travar han så här måste vi också träna lite, så egentligen gick den väl inte så bra. Även på hoppet höll han på att tjuva men jag lade in ett extra sitt så då gick det bra. Kontentan av kvällens träning är att vi måste träna mer med kommendering.

Tiffy var också med och vi blev genomropade kl. 1 och det gick faktiskt också över förväntan. Fin linförighet som vi ska fortsätta slipa på. Läggandet la hon sig väldigt bra på men reste sig lika snabbt. Det tränar vi vidare på. Tror dock inte att det är så svårt att komma till rätta med. Inkallningen var bra förutom det lilla hoppet mot min hand i ingången. På ställandet ställde hon sig bra men tar sedan ett par ministeg (balans?). Hon tar även något steg när jag är på väg tillbaks. Detta tränade vi mycket på innan vintern men det har legat i vila sedan dess. Bara att ta tag i igen nu. Apporten var helt ok men hon håller inte fast apportbocken som jag vill att hon ska göra. Träna mera alltså. Hoppet var bra utom det lilla hoppet mot mig vid ingången. Även här måste vi träna med kommendering. Tränar vi på under våren så går det nog bra på tävling sen.

Tack för en jättebra träning och tack Åsa för filmningen!

/Monica

1 kommentar:

Camilla R sa...

Tack själv! Det ska bli så spännande att se hur morgondagens träningstävling går. Hi, Hi, Hi Vi ses då! / kram Camilla R & Orkan