måndag 16 april 2012

Hua, vad har jag gjort?

Senaste veckan har jag tagit det väldigt lugnt på hundfronten då både Tiffy och Rudolf varit lite krassliga. Nu mår de bra igen så i helgen har vi varit lite mer aktiva.

När vi vaknade i lördags morse var det vitt ute igen men det slaskade snabbt då det var några grader varmt. Det blev en kort blöt prommenad med Tiffy och Rudolf innan vi packade in oss alla i bilen och åkte till Haninge BK. Där var det lydnadstävlingar på planer med ca 1 dm snöslask. Det var tappra tävlanden både från Nynäs och andra klubbar. Då vädret var sådär hejjade vi mest på de ekipage från Nynäs och det gick ju rätt bra för dem. Efter några timmar där åkte vi hem och väl hemma blev det lite pälsvård innan vi var bortbjudna på middag.

På söndagen skulle jag egentligen valla med Tiffy men med tanke på vädret så hoppade vi över det. Istället åkte jag upp till klubbens städdag och dessför innan la jag ett spår till Rudolf med 3 apporter + slut.

Vi blev några tappra på städdagen som sysselsatte sig med olika sysslor. Halvvägs in i städdagen passade jag på att träna lite med både Rudolf och Tiffy. De skötte sig ganska bra faktiskt så det var kul.

Vid 12.30 kände jag mig klar med städningen så då åkte jag och gick spåret som då legat ca 3,5 timme. Det var väldigt mycket vildsvinsbök och i början av spåret var Rudolf väldigt fokkuserad på det men efter att jag hållit fast linan så tuffade han på bra i spåret. Även vinklarna tog han ganska bra. Apporterna dök han på och kom in med så att vi kunde kampa och så avslutade vi med godis. Ett bra spår med andra ord!

Under eftermiddagen var vi mest inne och latade oss, trots det härliga vädret. Danne bytte däck på bilen och med en jobbig valp som kräver överseende hela tiden (bl a för att slippa att hon gör ifrån sig inne) är det svårt att ta sig ut med de andra hundarna. När däcken var bytta fick Gibson gå ett viltspår som Danne tidigare under dagen lagt. Som vanligt skötte han sig och spårade fantastiskt bra fram till klöven.

Så till rubriken...
I fredags kväll anmälde jag mig och Rudolf till klubbens tävling i lägre spår. Nu gäller det att ligga i med träningen så att vi kanske blir uppflyttade. Dock har vi ju lite problem med spåret men förhoppningsvis hinner vi spåra många långa spår innan tävlingen om 3 veckor. Såg igår att jag även anmält Tiffy till agilitytävling i Västerås den dagen så det får jag strunta i. På torsdag är det träningstävling för brukset så då får jag ju ett litet kvitto på hur vi ligger till med lydnaden. Mest spännande ska det bli att se hur platsliggningen kommer gå.

/Monica

1 kommentar:

Camilla R sa...

Tjohooo Monica så kul att även du ska tävla brukset då! Då är vi fyra från träningsgruppen som anmält oss. Ha det nu så bra! Ses på träningen i morgon. / Kram Camilla R