tisdag 24 januari 2012

Lördagen

I lördags hade jag och Åsa K stämt träff för att träna vidare på hundmöten och Nej-träning. Vi sågs kl. 10 på klubben och först ut blev Tiffy som bara behövdes påminnas lite. Jag har ju märkt en markant skillnad hemma i området där hon tidigare småskällde på det mesta men nu är intresserad men sällan drar i kopplet och är mestadels helt tyst.

Vi började med att vi skulle gå förbi Åsa utan att hälsa för att sluta med att Åsa och Milou och jag och Tiffy står mittemot varandra och hundarna sitter snällt ner. Med Rudolf går det inte lika lätt men det blir bättre och bättre.

Eftersom denna träning gick så bra och relativt fort så bestämde vi oss för att köra uppletande och lydnad också. Vi började med uppletande och vallade 3 korridorer (i olika väderstreck efter tips från coachen). Först ut blev Milou som fick titta på när jag gick ut med varje föremål för att sedan skickas ut i den ordning som jag gått. Han skötte det klockrent så guldstjärna till honom.

Näst ut var Rudolf som också fick se när Åsa gick ut med föremål i varje korridor. Jag började med att skicka honom i den första korridoren som Åsa gått i men han vek av och sprang och hämtade föremålet i den sista istället. Skickade honom sen i den andra korridoren där han hämtade in föremålet och även i den som jag skickade honom först i. Tydligen hade han en helt annan minnesbild än Milou. Vi gjorde samma sak med Tiffy och hon hämtade föremålen i de korridorer jag skickade henne.

Vi gjorde en gång till men la denna gång 2 föremål i en korridor till Milou och även detta gick klockrent. Rudolf fick ett föremål i två korridorer och löste det fint och till sist fick Tiffy 2 föremål i en korridor. Första skicket var klockrent men sen visste hon inte vad hon skulle göra. Jag skickade ut henne i korridoren medan jag i en annan slängde ut ett föremål. Då hon uppenbart inte förstod att hon skulle hämta in ett föremål till från samma korridor kallade jag in henne och skickade i en annan korridor och då hade hon inga problem med vad hon skulle göra. Konstigt?

Nu var det dags för lite lydnad. Jag har inte tränat lydnad på länge med varken Tiffy eller Rudolf så det kändes väldigt spännande. Vi blev genomropade i den lydnadsklass vi ska tävla och först ut blev Tiffy. Hon skötte sig väldigt bra (godisbelöningar emellanåt) så en tävling frammåt vår-sommar är nog ingen omöjlighet. Några saker finns det såklart att träna på förutom att få henne att hålla ihop utan godis.

Nu stod Rudolf på tur och med honom behöver jag börja om med fria följet då han går något långt fram och även har börjat med sneda sättanden. Han har ju innan vårt träningsuppehåll haft ett väldigt bra fritt följ så det går nog ganska snabbt att få till igen hoppas jag. I övrigt såg det förvånansvärt bra ut men lite finslipning behövs förstås. Det såg bra ut även för Åsa och Milou men även där krävs lite finslipning på vissa moment.
Nu kände vi oss nöjda över dagen och skildes åt kl. 14.00 så det blev många träningstimmar.

När vi kom hem tog jag och hundarna en prommenad runt åkern hemmavid innan vi gick in i värmen och inväntade husse som varit på jakt. Kvällen tillbringades hos Jimmy och Helen där vi blev bjudna på mumsig tacos.

/Monica

1 kommentar:

Camilla R sa...

Hej,
Så duktiga ni är som hjälper varandra med Nej-träningen! Jag är hemma på snabbvisit ikväll för att i morgon fara till Skövde, var ju i Umeå i går, så det är ett fasligt farande fram och tillbaka just nu... Saknar träningen i gruppen...! / kram Camilla R