fredag 15 juli 2011

Lyckad träning

Inför träningen igår hade jag planerat vad vi skulle träna på. Det är ganska skönt att redan i förväg bestämt och sen även hålla sig till det. Jag ska verkligen försöka hålla fast i detta "nya beteende".

Rudolf var först ut och vi började med platsliggning. Nu ligger han väldigt säkert men jag vill att han ska hålla hakan i marken och det är lite svårare. De gånger han lyfte huvudet idag gick jag tillbaks till honom och berättade att den ska ligga i marken. De sista 1,5 minuterna låg han väldigt bra.

Nästa moment blev apportering där jag fick till en rätt ok ingång den första men inte tillräckligt bra. Andra gången tjuvade han så den gilldes inte, tredje gången var ok och den fjärde riktigt bra så då avslutade jag med den.

Härefter följde budföring som gick bra. Han fick lite hjälp in till sidan hos mottagaren eftersom han annars ofta hamnar snett. Det är bara att träna vidare på ingångarna, vilket jag själv kan göra med låååååååånga inkallningar.

Sist ut för Rudolfs del var hoppet. Det stod så lämpligt på väg från budföringen men var 75cm högt så jag skulle sänka lite. Jag hann inte det innan Rudolf hoppade över helt självmant. Jag hade kvar höjden och ställde upp för att köra ett tävlingsmässigt hopp. Det gick väldigt bra så även där var jag duktig och slutade när det gick som bäst.

Nu var det Tiffys tur och hon fick börja med budföring som gick bra. Detta (såg jag sedan) var inte planerat men budföring är alltid bra att träna.

Sedan blev det platsliggning som gick bra vilket följdes av tandvisning som gick helt ok. Apportering var en till sak vi skulle träna på och här var det väldigt tydligt att vi inte tränat det på länge. Hon vände apportbocken och höll den inte fast hela tiden. Här får jag skämmas då jag inte tränat den alls nästan. Tiffy hade en väldigt bra apportering från början. Dags att backa lite i träningen här.

Körde ett par inkallningar som gick bra. Möjligen kan jag önska bättre ingångar (då hon nu duttar på handen) så vi får träna det separat. Sist blev det hopp och även det gick bra förutom ingången även där.

Tänk vad fort träningen var över när man var förberedd och höll sig till planen.

Nu väntar en härlig helg innan sista arbetsveckan.

/Monica

1 kommentar:

Camilla R sa...

Hej Monica,
Lite träning i morgon, vore nog inte helt fel, men om det ösregnar vill jag inte träna. Vi kan väl höras mot eftermiddagen och se hur vi gör. / Kram Camilla R