onsdag 20 juli 2011

Agilitytimme, vallningstävling och hundspa

En timme av fredagskvällen bestod av privat agilityträning med bästa Annica Aller. Jag fick bla tips om både upp och nergångar på balanshindren och även lite handlingtips. Just det sistnämnda är något jag är riktigt dålig på så det kommer krävas mycket träning av mig. Hon tyckte dock att Tiffy var väldigt duktig och har bra hoppteknik vilket visst underlättar en hel del. Ikväll är det agilityträning så vi får se om jag kommer ihåg något från i fredags. Nu vet jag allafall vad vi ska träna på under semestern.

Resterande timmar av kvällen tilbringade vi hemma hos Helen och Jimmy på födelsedagsfika.

I lördags var det upp med tuppen eftersom det var vallningstävling (ASCA) i Kroksbo. I vintras hade jag tänkt att vi (jag och Tiffy) skulle vara med men insåg ganska tidigt att det skulle vi inte. Vi kan inte tillräckligt för att ställa upp men till nästa år ska vi banne mig träna ordentligt så att vi kan vara med. Detta var den första tävling jag ser så det var intressant och lärorikt. Eftersom jag inte skulle tävla så var jag (och Danne) funktionärer istället. Danne fixade med lite allt möjligt medan jag kontrollräknade domarpoängen. Det var en dag med blandade framgångar hos de tävlande, GRATTIS till alla framgångar. När man har roligt går tiden som bekant väldigt fort och vips var den över 18.00 och vi åkte hem och hann därför inte vara med på prisutdelningen där det delades ut en himla massa rosetter.

Jag har nu en målbild över hur jag vill att det ska se ut när vi tävlar vår första tävling så det känns som ett litet mål i sig.

Dagen till ära var Tiffys bror (med husse) på plats och det var kul att träffa dem då vi inte setts sedan de var valpar. Som ni ser på bilden är han väldigt mycket större än Tiffy.


söndagen var det hundspa som gällde. När Danne och Gibson åkte iväg på jaktträning började jag bada Rudolf för att sedan fortsätta med Tiffy. Ingen av dem är helt nöjd över att bli badad men ibland måste det ju göras. Tiffy kan ibland komma underfund med att det är rätt ok när man masserar in schampot och då står hon och njuter. 


Efter några timmars torkande var det dags att klippa klor, borsta/kamma och trimma lite. Tiffy behövs det ju inte så mycket på så skillnaden syns knappt men Rudolf blev så fin med nyfixade tassar och ansning baktill.

När Gibson kom hem badade jag även honom. Han är inte riktigt lika samarbetsvillig när det gäller trimning men jag var envis och lyckades få bort en hel del hår runt och på hans öron och han blev så fin och det borde vara väldigt mycket skönare för honom nu. Tassarna återstår fortfarande.

tisdagskvällen blev det lydnadsträning med spårgruppen. Tiffy var först ut och vi började med platsliggning där hon efter att jag gått tillbaks och belönat kröp lite. Det passar sig inte så vi gjorde om och gjorde rätt. (Hon kommer dock få ett väldigt bra kryp när vi börjar träna det). Körde sen budföring, inkallning, hopp och tandvisning som alla gick bra. På budföringen till mottagaren har hon en väldigt bra ingång medan när hon kommer tillbaks till mig bromsar hon inte i tid så hon springer förbi. Fick ett tips som jag ska testa.

Nu var det Rudolfs tur och vi tränade apportering, fritt följ och hopp. Apporteringen börjar nu gå riktigt bra så nu ska vi lägga på kommendering också. Fria följet går han för långt fram och tränger så här ska jag ägna semestern åt att backa tillbaks så att vi får till det fina vi haft förut. Hoppet tränar vi vidare på.

Då träningen gått så fort tog jag ut Tiffy lite till och tränade på agilitynergångar. Hon fattar snabbt lilla tjejen så det ska bli kul att se ikväll om hon fortfarande kommer ihåg.

/Monica


1 kommentar:

Anette sa...

Du har fullt upp ser jag :-)
Hoppas att ni får en fortsatt trevlig semester.Min är nu slut :-(
Kram anette