måndag 11 juli 2011

Härlig helg

Lördagen startades med en färd till Oxelösund där Danne och Gibson skulle göra anlagsprov för viltspår. Träningen ingför detta har varit obefintlig men vid några eftersök har det gått väldigt bra. Vi vet ju att Gibson är otroligt bra på att spåra men man kan ju aldrig vara säker.

Väl framme träffade vi domaren som hade lite information innan vi gick till spårbörjan. Ett spår är 600 meter med fyra vinklar, droppat blod och en skank som slut. Det ska ligga mellan 2-5 timmar och man har 30 minuter på sig att ta sig runt.. Jag såg bara starten men det såg bra ut. När de kom tillbaks efter 12 minuter visade det sig att det hade gått sååååå bra. Därmed blev de godkända och nu väntar öppen klass där spårlängden är den samma men liggtiden är 12-24 timmar. Lite träning krävs nog innan det dock. GRATTIS till Danne och Gibson!

Eftersom provet gick fortare än vi trott så hann vi även med att valla lite. Dagen till ära hade vi proffshjälp i form av Karin Dahlin. Det gick väldigt bra och Karin tyckte det såg fint ut vilket det var kul att höra.

Efter några timmar hos fåren var det dags att åka hem och städa och fixa lite innan middasgästerna skulle komma vid 18.30. Vi åt grillat vildsvin, hemgjord potatissallad och kladdkaka med grädde till efterrätt. Tack för en trevlig kväll!

Söndagens aktiviteter började med spårträff i skogen kl. 08.00. Det blev jag, Åsa, Håkan och Emma. Emma la ett spår till Rudolf som bitvis spårade väldigt bra. Den andra tiden kollade han av alla andra dofter runt omkring och var inte särskilt intresserad av spåret. Han tar sig ju alltid runt och plockar pinnar men fullt intresse på spåret vore ju önskvärt så  om någon har tips angående detta tar jag tacksamt emot dem.

Tiffys spår gick jag själv då jag ville veta exakt var föremålen låg eftersom hon är lite dålig på att plocka dem. Därav blev det fler föremål i spåret än vi normalt har. Spårningen gick galant och även föremålsmarkeringen. Hon plockade upp alla och några av dem kom hon nästan fram till mig med så det tar sig.

Lagom när vi alla spårat klart började det regna. Jag såg massor av blåbär i Tiffys spår så jag struntade i regnet och vi gick till skogen plockade blåbär. Det var inte helt lätt att plocka då båda hundarna gärna ville vara när och äta det jag plockade. Som tur var var röjde de runt i skogen en hel del och när de kom tillbaks så slängde sig Tiffy ner i blåbärsriset så nära mig som möjligt. Sötnosen!


Efter ca 1 timmes plockade var både jag och hundarna nöjda (och blöta) så då åkte vi hem till Gibson som varit på jaktträning. Väl hemma åt jag lunch och sen gjorde jag en blåbärspaj.


Efter lunchen inspekterade jag min vildvuxna rabatt. Det är helt sjukt vad det växer. När jag planterade blommorna förra året så såg det så prydligt ut och jag var noga med att välja sorter som inte skulle bli så höga (vilket de blivit) men missade det där med spridningen... Det behövs nog en ordentlig rensning och sedan omplantering till hösten.


Vid 17.30 kom min bror med sambo och även de fick grillat. De fixade efterrätten som blev hemgjord glass (Strawberrycake). MUMS vad det var gott! Man kanske skulle skaffa sig en glassmaskin men då skulle man väl inte äta något annat, åtminstone inte de första veckorna.

Kram



Inga kommentarer: