onsdag 15 juni 2011

Vilken lyckad onsdagsträning!

Idag var vi på klubben redan 18.30 då jag tänkte att jag skulle lägga platsliggning med skott för första gången med Rudolf. Det var väldigt lite folk på klubben så det blev bara Rudolf och en hund till med det gjorde inget.

När jag lagt ner Rudolf ställde jag mig ca 1 meter framför och stod där tills första skottet skjutits. Han reagerade med att vända på ett öra. Efter detta fick han lägga ner hakan i marken, jag flyttade mig en meter till och sen låg han så resterande 4 minuter (förutom när jag var dit och belönade). Det gick verkligen över förväntan. När vi ändå var igång blev det också budföring med skott och även det gick hur bra som helst.

Efter lite lek tränade vi lite linförighet som gick helt ok. Ett par bra apporteringar fick vi också till. Vi har tränat lite hemma på detta så att han inte ska tjuva och det verkar gjort skillnad. Vi avslutade med ett par hopp men där vill han gärna tjuva fortfarande på återhoppet så det blir till att träna in ordentligt.

Nu var det Tiffys tur och hon fick ligga platsliggning utan skott. Jag har nu bestämt hur jag ska göra och vad jag ska säga så att hon förstår att hon ska ligga kvar. Idag gick det jättebra så lite verkar ha fastnat. Tandvisningen gick ok men hon hade lite svårt att sitta stilla då hon gärna ville pussa på Catharina men det gick bra till slut. Körde lite linförighet och hopp också och hoppet gick jättebra men linförigheten kunde varit bättre. Lånade Åsas stoora apport och körde en klass 1 apportering.

Liten Tiffy med STOR apport


När detta var gjort gick vi till agilityplanen. Medan jag gick banvandring fick Tiffy ligga plats OCH SOM HON LÅG! Trots att det kom en okänd hund springande 1,5 meter från henne låg hon kvar så fint. Jag såg vad som var på väg att hända och hjälpte henne ligga kvar på avstånd. När hunden var förbi gick jag dit och belönade henne MASSOR!

Vi körde banan två gånger och det gick såååååå bra båda gångerna. Det verkar som att slalomträningen förra veckan landat så hon tog ingången jättebra trots att jag var någon meter bakom henne. Efter detta tränade vi lite slalomingångar från ca 5 meter och även fast jag var bakom gick hon in rätt både när jag var på vänster och höger sida. För en gångs skull var jag duktig och slutade när det gick som bäst. Duktiga jag!

Gibson fick också köra banan en gång och han tycker det är så roligt men väljer gärna själv vilka hinder han ska ta. A-hindret är ju en stor favorit.

När vi kom hem fick hundarna mat och jag gick runt i trädgården och kollade in växterna. Som ni ser verkar vi få mycket plommon och även några äpplen verkar det bli. Mums!


 Efter en sån suverän träningskväll passar jag på att fira med ett glas Black Tower. Skål!


Puss & Kram hela dan
Monica och hundarna

1 kommentar:

Anonym sa...

Så duktig du varit som tränat även idag! Själv var jag forfarande kvar på jobbet kl. 19:30 så av förklarliga skäl blev det ingen träning idag... SM-tider...
Men i morgon ska det tränas! Va´dricker du vin mitt i veckan!! Hi, Hi, Hi Visst är det gott! Men smaka också rosévinet Stone Valley - MUMS!
Ses då. /Kram Camilla R