söndag 5 juni 2011

Kort resumé

Tisdagskvällen blev en kväll på klubben som startade med ett festfixarmöte inför Skärgårdscupsfesten. Då vi redan har det mesta klart för oss så gick det fort. Därefter fortsatte kvällen med ett Skärgårdscupsmöte. Även inför tävlingarna flyter allt på bra så det är bara de sista förberedelserna kvar. När mötet var slut blev det lite hundträning som avslutning på kvällen.

Onsdag morgon kl. 06.00 styrde jag och Tiffy bilen mot Heby där vi skulle på vallkurs med en instruktör från USA. Början av resan gick bra men sen började bensinlampan lysa och inte verkade det finnas så många mackar på vägen så så fort jag såg en skylt svängde jag åt det hållet men åkte sen fel och hamnade på den nya motorvägen mot Västerås (3 mil). Här började mina fjärilar i magen att komma.

Efter någon minut kom en rastplats där jag stannade och ringde assistans som inte kunde komma ut eftersom jag ännu inte fått bensinstopp. De rådde mig att vända tillbaks mot Enköping, eftersom de trodde att jag skulle ta mig såpass långt med den kvarvarande tanken. Detta var lättare sagt än gjort eftersom den enda påfarten som fanns gick mot Västerås. Det slutade med att jag fick lov att vända på motorvägen där räddningsfordon får vända. Det var tur att det inte var så mycket trafik så att vända om gick bra.
Vi kom till slut fram och det i tid dessutom så att jag hann få lite frukost i magen.

Vi började med teori inne och gick sedan ut till hagen. För vår del gick det sådär på förmiddagen då Tiffy uppenbarligen kom ihåg dessa hemska får som förut attackerat henne. Jag försökte peppa henne och det gick bättre efter ett tag.

Efter lunchen började vi med ankorna och det gick mycket bättre. Förra gången vi var där såg hon dem knappt så det var en väldigt stor skillnad. Sen var det dags för fåren igen och nu gick det väldigt mycket bättre så jag hoppas att hon kommer ihåg det till nästa gång vi ska dit.

Tiden går fort när man har kul så helt plötsligt var kl. 17.30 så jag packade in oss i bilen men innan det avslutade vi med lite vallning på ankorna. Resan hem gick bra så vi var hemma vid 20.

Torsdagen var en ledig dag så den startade vi med skogen tillsammans med spårgruppen. För dagen var det jag, Camilla, Åsa och Håkan. Vi la som vanligt spår åt varandra och medan de låg till sig fikade vi och vissa hundar fick köra uppletande.

Spåren fick idag ligga ca 1 timme och för vår del var det Tiffy som fick börja. Klantig som jag är glömde jag att ta med godis så att jag kunde belöna henne när hon hittade föremålen. Hon spårade ok men slog väldigt mycket så det måste vi verkligen träna på. Rudolf spårade väldigt bra. Jag tror att det är hans bästa spår någonsin så det var jättekul!

På lördagen hade vi vår sista tävlingslydnadskurs. Vi hade en träningstävling där vi startade med lottning och jag drog nr 4. Vi började med platsliggning där Tiffy tyvärr satte sig upp ganska snabbt. Det blev väldigt tydligt att vi måste träna på platsliggningen tävlingsmässigt. Det var bara andra gången vi gjorde det men jag var så säker på att hon skulle ligga kvar. Jag måste få in en rutin på hur jag ska gå tillväga. När det var dags för lydnadsdelen gick det väldigt bra för oss förutom när jag kommenderade ligg istället för stå. Tiffy  däremot var duktig och gjorde precis som jag sa. Efter "tävlingen" var det avslutningsfika med mycket snack.

När kursen var slut körde jag lite agility med Tiffy eftersom vi var anmälda till agilitytävling på söndagen. Det gick inte alls särskilt bra vilket kanske inte är så konstigt då vi inte tränat så mycket. Körde även med Gibson och Rudolf så att även de skulle få göra något på klubben och inte bara sitta i bilen. Kvällen tillbringade jag och hundarna framför tvn medan Danne var i skogen och jagade.

Idag har vi fixat hemma i trädgården. Nej, det blev ingen agilitytävling för oss då det kändes som att det inte skulle gå så bra. Innan jag anmäler till någon mer tävling ska jag träna ordentligt så att vi har chans att vinna.

Imorgon hoppas jag på att någon i spårgruppen vill vara med oss och spåra men det återstår att se.

Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr Monica, Micke och jag har äldsta sonen med familj på övernattning så vi kan inte komma. Ha det så bra! / Kram från Camilla R