tisdag 7 juni 2011

Nationaldagens aktiviteter

Det var ingen annan i spårgruppen som kunde spåra idag så vi gjorde inte heller det. Efter frukosten blev det en promenad och sen satte vi oss på altanen och solade nån timme medan hundarna uppsökte skuggan. Efter en sväng till Granngården (där det var 5 personal och 2 kunder) fortsatte jag fixa i trädgården. Jag planterade luktärt och vitlök, trimmade i diket, vattnade allt nysatt och plockade lite ogräs. Däremellan blev det kort hundträning i stekande solsken.

Vid 6-tiden tog jag med mig fikabröd och åkte hem till Anette där Tiffy och Rudolf fick bada. Båda är riktiga badkrukor så jag blev väldigt förvånad när Tiffy självmant gick ut och doppade magen och Rudolf började simma. Det kanske blir badhundar av dem ändå. Tiffy fick också leka med Anettes valp Okey (som nu är större än Tiffy).

Efter lite snack åkte jag till klubben där jag stämt träff med Åsa för att träna platsliggning. Både Tiffy och Milou var duktiga och skötte sig ganska bra (Tiffy satte sig upp en gång). Nu måste jag börja träna platsliggning med Tiffy. Jag har inte gjort det tidigare så nu måste jag bestämma vad jag ska använda för kommando så att jag får henne att förstå att hon ska ligga kvar. Imorgon har vi träningsgrupp så jag hoppas att vi kör platsliggning då.

När vi var nöjda med platsliggningen körde jag lite agility och det gick så bra. Framme stod fyra hopphinder, platta tunneln, slalom, balansen och a-hinder så jag gjorde en liten bana av det. Idag var det lite fart under Tiffys fötter så det var tur att hon lyssnade bra eftersom jag inte har en chans att hinna med henne då.

Rudolf fick träna inkallning och hopp. Första hoppet hoppade han ut bra, satte sig för nära och hoppade sen tillbaks utan kommando. När vi gjorde igen väntade jag ut honom när han igen satte sig för nära och det tog bara någon sekund innan han reste sig och satte sig längre bort från hindret. Där fick han massor av belöning och så avslutade vi där.

Resten av kvällen var de helt utslagna så jag vet inte vad som tagit mest på krafterna, värmen, badet eller träningen.

/Monica

Inga kommentarer: