tisdag 23 november 2010

Vallningssöndag

I söndags var vi i Oxelösund och fick vallningshjälp från Tiffys kennel. Vi var endast 3 hundar så det belv en riktig genomkörare eftersom vi höll på mellan 10-15. Vi började i fålla och det gick ok men Tiffy hade respekt för den ena tackan som inte riktigt ville vara med alla gånger. Efter några gånger i fållan när jag fått klart för mig var jag skulle vara och Tiffy började fatta ordentligt att hon skulle vara bakom fåren så gick vi ut i hagen istället. Där gick det JÄTTEBRA! Nu har hon börjat balansera utan hjälp från mig. Hon har ett väldigt bra avstånd till fåren och en långsam gång och det verkar som att hon läser av dem väldigt bra då hon stannar när hon kommer för nära och startar självmant när fåren kommit på lagom avstånd. De stunder vi inte vallade låg, stod eller satt hon och hade full koll på fåren. Det var en trött tjej resten av kvällen som inte ens reagerade när jag åt chips bredvid henne. Rudolf var också med oss men fick inte valla. Däremot fick han vara med oss människor vid fikapauserna. Oj vad han tyckte det var härligt att kela med alla människor. Sötnosen. Ha en bra vecka. För vår del kommer det bli lite hundträning och även människoträning (som påbörjades igår med ett Friskis-pass). Kram

Inga kommentarer: