fredag 5 november 2010

Fredag med spår och bio

Idag har jag varit ledig igen (jätteskönt med fyradagarsveckor). Danne och Gibson åkte iväg till skogen för att leta djur och lämnade mig hemma med Rudolf och Tiffy. Vi ville inte vara sämre så även vi åkte till skogen. Jag la varsitt spår till dem och medan spåren la till sig körde jag uppletande i en ganska smal korridor. De fick sitta och titta när jag la ut föremålen (fyra stycken) och sedan skickade jag ut Rudolf först. Han sprang ut och hittade ett föremål direkt som han kom in med. Skickade honom igen men efter ca 10 meter stannar han och vänder sig om. Jag kallade in honom och kopplade honom då det kändes väldigt tydligt att han måste ha synretning innan. Skickade Tiffy som snabbt snabbt hämtade in ett föremål. Skickade ut henne igen och även den gången kom hon in med ett jättefort. Kopplade henne och gick ut och låtsades lägga ett föremål till och skickade sedan Rudolf så då hämtade in det lika fint som första gången. Jag får fortsätta med detta ett tag till så han fattar vad han ska göra. Fick tips om att göra korridorer åt två håll och se om det funkar att skicka honom då när han har sett att man gått ut åt båda hållen. När jag gick för att ta ner snitslarna la jag ut ett föremål till som Tiffy fick hämta in och de gjorde hon precis lika bra som de tidigare två. Nu var det dags att ta spåren. Först ut blev Rudolf. I hans spår var det en del vinklar och en svårighet som bestod i ett varv runt en träddunge. Idag spårade han bättre än vad han någonsin gjort. Bra fart, fokuserad på spåret, plockade apporter, tog vinklarna och struntade totalt i det extra varvet jag gått. Undrar om han kom ihåg att det är kattmat som belöning i slutet? Även Tiffys spår innehöll en del vinklar och även terrängbyten. Efter förra helgens spår så är det tydligt att hon klarar av svårare spår än vi tidigare lagt. Även idag spårade hon jättebra men på ett par ställen gick hon av för att undersöka något men kom snabbt tillbaks igen. Hon plockade upp alla apporter men kommer inte in med dem utan stannar och väntar på mig. På två ställen mitt i spåret fanns det färsk rådjursspillning som hon var tvungen att smaka på men hon struntade uppenbarligen i rådjuren för hon fortsatte snabbt att spåra efter ett litet hm från mig. Imorgon är det spårgrupp igen. Ska bli kul! Sov gott!

Inga kommentarer: