tisdag 2 november 2010

Några dagar som gått

Fredag I fredags var jag ledig och utnyttjade det genom att ta med Tiffy på vallkurs på Torö. Den här gången var det ute i stooooor hage och det var alldeles för svårt för oss. Vi placerade istället fåren i en mindre hage och då gick det bättre. Nästa steg blir att lära Tiffy att gå runt fåren långt ifrån. Hon vill gärna vara väldigt nära och det gillar inte fåren riktigt utan då springer de iväg. Efter en förmiddag i fantastiskt väder och trevligt sällskap åkte vi hem till husse och killarna och åt lunch. Danne jobbade halvdag och åkte på eftermiddagen och jagade. Jag och djuren vilade lite innan vi gick på prommenad. Efter promenaden åkte jag till Nynäs och införskaffade en ny jacka. På kvällen var jag på ljusparty och beställde lite doftljus. Lördag Kl. 8 var det dags för spårgruppen att träffas igen. Det är ganska länge sedan jag var med och idag blev vi bara tre stycken, jag, Åsa och A-S. Eftersom Danne var ute på jakt hade jag alla hundarna med mig. Jag gick ett spår till Storma som jag försökte göra lite roligt (vilket det visst också blev), A-S gick ett till Polka och Åsa gick ett till Tiffy och Rudolf. Jag gick också ett spår till Gibson. Medan spåren låg till sig passade jag på att ta ut Rudolf och träna platsliggning. Han låg jättebra även fast Polka och Storma lekte runtomkring. Duktig kille! Tiffy spårade inte så bra utan irrade runt ganska mycket för att lukta på massor av annat än spåret. Med Åsas hjälp tog vi oss allafall till slutet. Rudolf fick ett klurigt spår som gick väldigt bra först men han hade lite problem vid första svårigheten. Även här hade vi Åsa till hjälp. Idag hade han allafall bra fart, var mer fokuserad på själva spårarbetet och plockade apporterna. Gibson spårade som vanligt jättebra. Han tycker verkligen det är roligt att spåra så vi får se till att det blir lite mer av den varan. När vi var klara åkte jag till klubben för att hjälpa till på städdagen. Dessvärre kom jag ganska sent så det mesta var redan klart. Blev lite sopning av stugan bara. När jag ändå var på klubben passade jag på att träna lite agility med Tiffy. Det blev lite hoppdirigeringar som gick väldigt bra och så tränade vi vidare på slalomen där hon nu klarar 4 pinnar ganska bra. Även Rudolf fick träna lite och då rutan som gick otroligt bra. Även det fria följet gjordes så gott som felfritt. Han släpper lite i högersvängen men det ska vi nog få till under vintern. Fick även chansen att lägga plats tillsammans med Tages hundar och även den gick bra. Resten av dagen tog vi det ganska lugnt och hade det mysigt. Söndag Danne och Gibson åkte iväg på jakt och för min, Tiffys och Rudolfs del innebar söndag fm sista gången på spårkursen. När vi kom fram hade Åsa redan lagt varsitt spår till oss alla och sedan skulle vi lägga ett spår till någon annan. Då jag var nummer fyra ut att spåra så började jag med att lägga ett spår. Det skulle vara ca 300 meter långt med en svårighet. Då marken var väldigt jämn så gick jag ett varv runt ett träd innan jag fortsatte mot slutet där jag tyvärr glömde lägga ett slut. Fy på mig! När det var vår tur att spåra det första spåret började hon jättebra men irrade runt ganska mycket. Tiffy är ganska svår att läsa och det är jättesvårt att se när hon byter spår. Däremot är det väldigt lätt att se när hon går på rätt spår igen. Alltid något! Hon gick rakt över apporten men struntade helt i den vilket jag inte är särskilt förvånad över då hon sällan markerar dem. Detta var dessutom en helt ny orörd pinne. Vårat andra och sista spår för dagen visade sig bli något att bita i. Spårläggaren gick bort sig lite så spåret blev ca 1000 meter. Här förvånade Tiffy mig och spårade fantastiskt bra. Hon markerade alla snitslar (tittade upp på dem) och markerade även samtliga fyra apporter. Vissa tog hon upp och andra stannade hon bara vid. Det är verkligen ett stort steg framåt. Hon klarade även alla svåra vinklar och valde rätt spår (ej bakspår) på ett ställe där det bara skilde 5-6 meter mellan spåren. Då det var sparsamt med snitslar fick hon lösa alla problem på egen hand utan att jag styrde henne något. Vi som knappt har spårat något alls. Uppenbarligen har vi lagt alldeles för lätta spår åt henne. Ni må tro att det var en väldigt nöjd Tiffy resten av dagen. Rudolf var inte helt nöjd men vi tränade lite småsaker inne senare under dagen så han blev nöjd han med. Kram

Inga kommentarer: