söndag 17 oktober 2010

Spårkurs med Tiffy och spår till Rudolf

Igår var det dags för den tredje spårkursgången (den andra för oss). Vi träffades vid långsjön och vi skulle lägga ett spår åt en annan hund och ett åt oss själva. Jag fick en "egen" sida av stigen att lägga de två spåren på men fick inte komma in i markerna runt masten. Det skulle väl inte vara någon konst...? Ja, vad tror ni?? Jag gick in djupt i skogen för att inte utnyttja hela brädden men när jag ser masten för första gången är jag i jämnhöjd så det var bara att vika av åt andra hållet och så var hela den marken förbrukad. Det blev allafall ett ganska bra och långt spår till Chilla. Det spåret jag skulle lägga själv till Tiffy fick jag gå iväg en bit längs vägen för att lägga och det blev ett jätteroligt spår som jag såg fram emot att gå med henne. När vi alla lagt alla spår satt vi och fikade och pratade i solen medan spåren la till sig. Vi var uppdelade i två grupper och efter fikat gick vi gruppvis iväg och började spåra. Nästan direkt när Chilla och Kerstin börjat spåra hör jag att det kommer bilar och ut kliver det jägare...typiskt. Det visade sig att de skulle jaga på andra sidan vägen så min grupps spår var det inga problem med men stackarna på andra sidan blev av med sina spår. Som tur var hade Siv redan gått sitt spår så Lena fick ta det jag la till Tiffy. Tiffy spårade jättebra trots att det var första gången någon annan än jag eller Danne gått hennes spår. Hon stannade tom vid apporterna så att jag kunde belöna henne hon vill snabbt iväg i spåret igen. Vi får träna vidare på att plocka upp apporterna utanför spåret. Nästa spårkurs är om två veckor och förhoppningsvis hinner vi spåra lite innan dess. När vi kom hem la jag ett spår till Rudolf med lite klurigheter i. Dels en återgång och så gick jag balansgång på en trädstam på ett ställe. Slutet hade jag lagt på en stor sten som jag gick ett varv runt först. När spåret legat ca 1 timme gick vi ut och började. Första apporten låg efter ca 20 meter och han spårade såååå bra. Dessvärre fanns det några godsaker att äta precis där apporten låg så han struntade i den tills jag sa åt honom att plocka upp den. Vi fortsatte sedan spåret och han spårade som aldrig förr i ett helt annat tempo också. Tyvärr struntade han i de andra apporterna också så jag fick påminna honom om att plocka upp dem. Återgången gjorde han klockrent och även vinklarna gick bra. Stammen genade han förbi och vid slutet gick han runt lite innnan han förstod att det var uppepå som godsakerna låg. Sammanslaget blev det ett ganska bra resultat och jag hoppas att hans spårkärneintresse håller sig kvar. Danne och Gibson var ute på jakt hela dan så det var en väldigt trött Gibson som kom hem framåt eftermiddagen.

Inga kommentarer: