söndag 24 oktober 2010

Hundhelg

I lördags morse kl. 7 styrde vi kosan mot Enköping och en heldag med Linda, hennes får och lite andra trevliga personer. I bilen var jag, Tiffy och Rudolf. Danne och Gibson låg kvar i sängen ett tag till innan de skulle träffa spårgruppen för att spåra. Väl framme väntade vi in alla innan vi började. Först ut i den lilla fållan var jag och Rudolf. Jag hade honom i koppel och han visade intresse för fåren men mer åt "ska vi leka?" hållet. Lite senare under dagen tog jag in honom igen men då i en större fålla. Denna gång hade jag honom lös eftersom vi inte trodde att han skulle ge sig på fåren. Vilken tur att vi fick rätt. Bitvis såg det riktigt bra ut men emellanåt blev han sååååååååå frustrerad över att inte veta vad eller hur han skulle göra något. Överslagshandlingen blev att hoppa på mig för att få stöd och svar. Som ni ser blev jag lite lerig. Nu har jag provat honom och kommer inte göra det igen. Jag tror iofs att han skulle kunna bli en ganska bra vallhund om vi fortsatte men vi har annat vi kan träna på istället. Med Tiffy gick det desto bättre. Före lunch tränade vi på balans och att gå sakta bakom fåren. Det gick ok men jag måste verkligen lära henne att jag har kontroll på fårens huvud för hon vill gärna springa upp dit och hålla koll. Linda tyckte att det hänt väldigt mycket med oss som ekipage sedan vi sågs senast och det var kul att höra. Jag känner ju det själv också då jag nu inte behöver tänka så mycket hela tiden och dessutom vet jag vad jag måste träna på samt att jag faktiskt har en plan innan jag börjar. Efter lunchen (jättegod linssoppa med indiska kryddor) övergav vi den jätteleriga fållan för den gräsiga hagen. Jag och Linda gör upp en plan för vad och hur vi ska gå. Vi kom fram till att vi skulle gå hagen runt och försöka ta oss genom grindarna. Mitt fokus låg på att försöka få Tiffy att stanna kvar bakom fåren samt att gå sakta och inte så nära fåren. Det gick mestadels ganska bra och vid de tillfällen hon sprang upp mot fårens huvud så stannade jag bara och väntade in att hon hittade tillbaks till baksidan och balansen innan jag fortsatte gå. För någon tid sedan skulle jag försökt hålla mig vid fårens huvud även om de sprang men även jag har lärt mig hur jag ska agera. :-) Tiffy har ett väldigt bra ligg nne så det underlättar ju för mig att kunna lägga henne innan hon kommer för nära fåren. Det gick bra för oss att ta oss genom båda grindarna så när vi kom upp till starten bestämde Linda att vi skulle ta oss igenom tratten som ligger mitt i hagen. Det gick så bra så vi gick igenom den från båda hållen. Nu kände jag mig jättenöjd med vårt arbete så vi vallade upp fåren mot fållan så att både de och Tiffy fick vila. Nöjda, glada och väldigt leriga begav vi oss hemmåt. Tack Linda för att vi fick komma och tack alla andra för en härlig dag! ****************************************** Söndagen innebar en dag på klubben. Det var dags för årets sista lydnadstävling med uppåt 50 ekipage och jag skulle hjälpa till i köket. Dagen till ära regnade det men vår förhoppning var såklart att det skulle sluta men icke. Det regnade hela dagen så det var många som inte kom till start. Med leriga genomplaskiga planer var det ingen rolig tävling men några ekipage brydde sig inte om vädret och gick riktigt bra. GRATTIS till Lena och söta Yasper som vann lk 1 och till Terese och Ixa som kom 2:a (båda med riktigt bra poäng). Efter en riktig hundhelg var det skönt att bara vara hemma på kvällen. Ha en bra dag! Kram

1 kommentar:

carina sa...

Vad roligt att det går så bra för er med vallningen!
Hade skrivit att du skulle tävla lydnad med Rudolf denna helg måste ha blandat ihop det hela
kramar carina&olle&laban