måndag 18 oktober 2010

Grattis och Vallning

GRATTIS till Camilla och Orkan som blev uppflyttade till lägre klass spår i söndags. Eftersom jag strukit mig från appelltävlingen så åkte jag och vallade med Tiffy istället. Vi var hos Micke och Veronica i Heby och wow vilket ställe de har fixat.
Djurslagen som fanns till förfogande var ankor, får och nöt. Först ut var jag själv på ankorna och Tiffy undrade såklart vad det var jag höll på med.
Det var inte helt lätt att få dem att gå åt det hållet man ville för de reagerar på så himla lite. Tyvärr blev det inget foto på detta men det kan jag säkert ta vid ett senare tillfälle. Ankorna fastnade däremot på bild.
När jag vallat dem lite fick även Tiffy komma in i hagen. Jag hade lina på henne eftersom jag inte ville att hon skulle gå så nära ankorna och ifall hon skulle få för sig att jaga dem. Ibland gick hon väldigt fint men så fort en anka började springa så ville hon springa iväg och föra tillbaka den till flocken. Fåren i hagen bredvid var ett stort störningsmoment som gjorde att hon inte kunde koncentrera sig på ankorna. Under dagen var vi inne 3 gånger hos ankorna.
Vi provade på att valla även nöt som idag var ungtjurar. Tjurmässigt var de ju väldigt små men i förhållande till mig och Tiffy kändes de ändå ganska stora. Även här använde jag lina men den här gången så att hon inte skulle bli sparkad om hon gick för nära.
Hon var jätteduktig och hade inga problem med att stå öga mot öga med dem och få dem att vända och gå åt andra hållet.
Den sista turen vi hade i tjurhagen lyckades vi tom valla in dem i fållan som stod i mitten av hagen. Då kände jag mig riktigt nöjd över både mig själv och Tiffy.
Jag kan lova att det var en trött Tiffy efter denna dag. Hon sov resten av kvällen och ville knappt gå ut och kissa.
Danne och killarna hade haft en bra dag på klubben med efterföljande skogstur i härligt väder så även de var jättetrötta.
Kram kram

Inga kommentarer: