fredag 22 oktober 2010

Igår var det agilitykurs igen. Eftersom Danne var i Haparanda så var det bara jag och Tiffy från familjen som kursade. Innan kursen tränade jag lite apportering och fritt följ med Rudolf och det gick riktigt bra. Jag har märkt att om jag bara gör ett par apporteringar så galopperar han både ut och in så jag kommer fortsätta med det. När det gäller fria följet så tycker jag att han ibland går något för långt fram så igår vände jag håll varje gång han kom för långt fram och när han efter vändingen kom i rätt position belönade jag. Jag ska prova detta ett tag och se hur det går. Så till agilitykursen. Det var uppbyggt en bana med nio hinder (däck, hopp, tunnlar, långhopp och plattunnel). Eftersom Tiffy tidigare haft lite problem med den platta tunneln började vi med den ett par gånger. Det gick finfint. Banan var rolig och jag inser att om vi ska hålla på med agility jag få in riktigt bra handling på henne alternativt bli jättesnabb själv (vilket knappast kommer hända). Efter fikat tränade vi olika hinder och redan nu vet jag vilket som är Tiffys favorit...balansen. Så fort hon gått över den och fått belöning vände hon och gick tillbaks åt andra hållet, sötnos. Det var även uppställt en kombination med tre hopphinder och avslutande a-hinder. Som tur är kan jag sätta Tiffy och gå bort till a-hindret och sedan starta henne för jag skulle aldrig hinna med henne om jag sprang bredvid. När det gäller a-hindret måste vi så småningom fokusera på att hon inte hoppar över kontaktfältet på uppvägen. Nervägen går bra än så länge. Även igår märktes det att hon blir trött det sista passet så vi avslutade med balansen och åkte hem något tidigare. Danne kom hem från Happis vid 01.30 inatt (försenat flyg) och gissa om Gibson är glad nu att husse är hemma. Ha en härlig dag om det är möjligt i snöyran. I helgen väntar vallning för Tiffy och Rudolf och på söndag är det lydnadstävlingar på klubben då jag kommer stå i köket. kram

Inga kommentarer: