tisdag 3 juni 2008

Skogspromenad och uppletande

Idag har husse åkt iväg på sightsing i Sverige igen så vi är ensamma hemma ända tills imorgon. Jag och killarna tog en liten prommis i vår skog i värmen. Det är tur att det är skugga i skogen för annars hade de nog inte orkat så länge. För en gångs skull planerade jag innan vi gick iväg så jag tog med mig några saker så att jag kunde testa uppletande med dem. Vi gick en bit i skogen innan jag satte fast dem i varsitt träd. Själv tog jag med mig 3 saker och lade ut. När jag kom tillbaka skickade jag ut Gibson först. Han sprang ut fint och hittade sin favoritpryl på en gång. Han ville inte riktigt komma in med den men när jag hurrade och sprang bort blev det fart på honom. Jag kopplade honom och skickade iväg Rudolf. Förra (och enda gången) jag testat uppletande med Rudolf gick det sådär men idag visste han precis vad han skulle göra. Han sprang iväg och hittade ett föremål på en gång och kom tillbaka med det. Gibson fick det sista skicket och den här gången kom han tillbaka självmant. Duktig hund! Vi gick vidare på vår prommis och när vi vänt satte jag fast dem i nya träd och lade den här gången ut 4 föremål. Precis som förra gången skickade jag Gibson först. Han sprang även nu ut fint men kom inte tillbaka så jag fick gå och hämta honom. Så var det då Rudolfs tur. Han var taggad till tusen och hittade snabbt ett föremål. Jag blev väl för glad för han släppte det på vägen in men det räckte med att jag sa leta så sprang han iväg och hämtade in den till mig. Jag skickade sen Gibson igen och denna gången kom han in direkt med bollen. Nu var det ett föremål kvar (husses gamla strumpa) och lille Rudolf är ju en stjärna (redan nu) så självklart hittade han den och kom in med den för lite dragkamp. Jag blev väldigt förvånad över Rudolfs kapacitet eftersom det inte gick så bra förra gången. Han verkade som att han ville iväg igen men vi gick hemåt istället. Gibson tyckte det var kul första gångerna men det kanske går att få upp hans intresse om man tränar det lite mer regelbundet. När vi kom hem fick de mat och efter någon timme gick vi ut och tränade lite fritt följ, ställande och läggande med Rudolf. Han är fortfarande lite seg i läggandet men vi har ju inte tränat det så mycket. När vi tränat klart tränade jag lite "rutan" med Gibson. Han springer fram till framkant så det verkar som han tror att det är rätt. För att försöka få bukt med det ställde vi upp ca 2 meter från rutan så fick han springa in från det avståndet från alla fyra sidorna. Efter det ökade jag avståndet till nästan 10 meter och då sprang han in. Det är bara för Danne att träna på inför Skärgårdscupen så kommer det förhoppnignsvis ett första pris då. Nä, nu är det tillbaka till jobbet. Det är ju lite bra när Danne är borta att jag faktistk får ändan ur att jobba lite hemma på kvällen nu när killarna vilar. /Monica

Inga kommentarer: