fredag 6 juni 2008

Varmt varmt varmt och lite träning

Badkillar Igår kväll tog jag med killarna på en prommenad till sjön ganska nära oss. Tänkte att det kunde vara skönt för dem att svalka sig lite. Tog för skojs skull med mig en dummy för att kolla om Gibson skulle apportera. Promenaden i sig gick ganska bra trots två ystra hundar. Väl framme vid sjön var det svårt att hålla emot när de drog. Jag tog av dem kopplen och så fick de varsågod. I ett huj var de båda i vattnet. Jag kastade ut dummyn och ut flög Gibson och efter kom Rudolf. Det slutade med att de båda håller i apporten när de simmar in. Jag insåg att jag var tvungen att hålla i Rudolf så att Gibson skulle hinna ut. Kastade ett gäng gånger och han tyckte det var lika roligt varje gång. En av gångerna snodde Rudolf dummyn (innan jag han ta den) och gav sig iväg och efter sprang Gibson. Rudolf tappade den i det höga gräset så jag skickade ut Gibson för att leta och såklart hittade han den. Han tyckte verkligen det var jättekul så vi måste försöka hitta någon jaktkurs efter sommaren. Efter badet gick vi hem igen och gissa om det var trötta killar som slocknade i varsin soffa. ******************************************* Uppletande stadskillar Idag var jag tvungen (trots röd dag) att jobba så under dagen har killarna bara sovit. De har varit lite för varmt för dem. Innan vi åkte och hämtade husse tog jag allafall med dem till skogen och körde lite uppletande. Idag lade jag ut 5 föremål. Jag skickade ut Gibson först och han hittade snabbt bollen och var på väg in när han upptäkte någon god doft så ut åkte bollen och nosen i backen. Sedan hittade han en pinne som han sprang iväg med. Jag fick själv hämta bollen men fick in Gibson sen. Kopplade Gibson och skickade Rudolf två gånger på raken. Båda gångerna kom han tillbaka med föremål. Första gången ville han inte komma in till mig med det men när jag sprang iväg lite kom han på en gång. Andra gången kom han in på en gång. Nu var det Gibsons tur igen och denna gången sprang jag iväg lite så då kom han in till mig direkt med föremålet. Nu var det bara ett kvar och jag skickade ut Rudolf. Han hittade det på en gång och kom direkt in med det. Efter ett lyckat uppletande lastade jag in dem i bilen och åkte in till stan och hämtade husse som varit i Norge. Eftersom planet var försenat så hade jag ganska gott om tid i stan så jag tog ut killarna på en liten promenad. Rudolf har aldrig varit i stan förut så det skulle bli kul att se hur han bettede sig. Både han och Gibson skötte sig utmärkt. Lite drog de men inte alls mycket. När vi gått omkring lite satte vi oss på en bänk och väntade. Även fast det gick förbi många människor låg de lungt och stilla och bara tittade. Duktiga hundar! ************************************* Tänk vad en liten pizzakant kan göra När vi kom hem köpte vi pizza. Självklart blev kanterna över så killarna fick smaka. Jag har idag försökt lära Rudolf läggande under gång men inte lyckats särskilt bra. Jag vet att han kan ordet ligg men idag har inte förstått det om jag inte samtidigt använt handtecken. Eftersom han verkligen ville ha pizza så tänkte jag att jag provar inne och tydligen är det belöningen det varit fel på...vilka fina lägganden han gjorde. De var så bra att jag var tvungen att gå ut och prova också. De blev bra ute också men tyvärr var pizzan slut så det blev Frolic istället och det kändes som att de inte blev riktigt lika snabba. Det viktiga är allafall att han lägger sig på kommandot utan att jag hjälper till på något sätt. Hoppas ni alla haft en bra Nationaldag och ha en härlig helg!

Inga kommentarer: